RECLAM SOCIAL

Nike entra en joc contra Trump

Un anunci del gegant esportiu amb Kaepernick, el jugador de la NFL que va iniciar les protestes durant l'himne, reactiva un complex debat

44895011 60

44895011 60 / THEARON W. HENDERSON (AFP)

3
Es llegeix en minuts
Idoya Noain / Nueva York

Dijous comença la temporada regular de la NFL, la lliga de futbol americà als Estats Units, i ho farà ambl’enverinat debat polític i social sobre les protestes durant l’himne, que van començar sota la presidència de Barack Obama però es van transformar en un polaritzant assumpte d’estat amb l’arribada de Donald Trump a la Casa Blanca. Es podria dir que tot per un anunci, però en realitat és per molt més, com sempre que als Estats Units es parla de raça i racisme, activisme, patriotisme, llibertat d’expressió o populisme.

Dilluns, Colin Kaepernick, el jugador negre que el 2016 va començar a quedar-se assegut o clavant el genoll a terra mentre sonava l’himne abans dels partits per denunciar la brutalitat policial i altres injustícies socials dominades per qüestions racials, va penjar en el seu compte de Twitter un anunci que ha realitzat per a Nike, una empresa amb la qual tenia un contracte des de 2011. L’anunci forma part de la campanya del gegant d’equipament esportiu per celebrar els 30 anys del seu eslògan “Just do it” (Simplement fes-ho).

És una foto en blanc i negre, un primer pla retallat del seu rostre sobre el qual apareix la frase: “Creu en alguna cosa. Fins i tot si significa sacrificar-ho tot”. I recorda no només el seu compromís amb l’activisme, sinó el preu que ha pagat per ell. Perquè Kaepernick (a qui molts altres jugadors, sobretot negres, van seguir en les protestes) porta més d’un any sense ser contractat per cap equip, un ostracisme professional pel qual té oberta una demanda contra la lliga.

Aigües turbulentes

Amb l’anunci, Nike, un dels principals socis comercials de la NFL, entra en aigües turbulentes. I és que l’últim any Trump ha provat d’emmarcar el debat com una qüestió exclusiva de patriotisme i no de llibertat d’expressió, retratant les protestes com una falta de respecte a la bandera, a l’himne i a les forces armades. El president ha insultat (va dir indirectament “fill de puta” a Kaepernick). Ha suggerit fins i tot que es retiri la nacionalitat i s’expulsi del país els futbolistes que protestin. Ha instat a boicotejar la lliga. I la seva campanya, amb clars caires populistes i racistes, fins ara ha sigut efectiva tant amb la NFL (que va aprovar fa uns mesos una polèmica normativa per provar de limitar les protestes) com amb una part del públic del futbol americà.

Notícies relacionades

Tot i que l’esport ja des de fa temps enfronta problemes de pèrdua d’audiències, tant als estadis com en retransmissions, per factors diversos, el nou anunci torna a incendiar un complex debat. Aquest dimarts les accions de Nike obrien perdent gairebé el 3% del seu valor i a les xarxes socials es convertia entrending topic una campanya cridant al boicot dels seus productes. Es tornaven virals vídeos de gent cremant sabatilles o samarretes o tallant el “swoosh”, el logo de la companyia, tot i que també hi havia qui aplaudia Nike i Kaepernick, incloent altres esportistes que tenen contractes amb l’empresa, com LeBron James, un altre esportista negre que Trump ha criticat.

Al tancament d’aquesta edició, Trump no havia tuitejat sobre la qüestió, però és dubtós que no ho faci. I tot i que Nike haurà d’esperar a veure si la seva decisió d’elevar el ja icònic estatus de Kaepernick com més que un atleta li passa factura, cal reconèixer que ha aconseguit un objectiu bàsic de la publicitat i una idea que Trump entén bé. Perquè, com va escriure Oscar Wilde,“només hi ha una cosa al món pitjor que parlin malament d’un, i és que no en parlin”.