INFORME PREMONITORI

L'enginyer del pont de Gènova va avisar del risc fa 39 anys

Riccardo Morandi va alertar de la corrosió com a conseqüència de la proximitat del mar i la contaminació

zentauroepp44704512 mrd07  genoa  italy   19 08 2018   a general view showing a 180820163627

zentauroepp44704512 mrd07 genoa italy 19 08 2018 a general view showing a 180820163627 / LUCA ZENNARO

1
Es llegeix en minuts
El Periódico

L’enginyer Riccardo Morandi, dissenyador del pont que es va esfondrar a Gènova el 14 d’agost, va advertir el 1979 que el viaducte necessitava un manteniment constant per la corrosió que estava exposat com a conseqüència de l’aire marí i de la contaminació.

Morandi va realitzar llavors un informe, que ha publicat el diari italià ‘La Verità’, en el qual cridava l’atenció sobre la corrosió a què estava exposada l’obra.

Tard o d’hora, i potser d’aquí a uns anys, caldrà recórrer a un tractament per eliminar qualsevol rastre d’òxid en els reforços més exposats, per després cobrir tot amb elastòmers de molt alta resistència química”, advertia llavors.

Morandi va afirmar que l’estructura havia sigut construïda en formigó sòlid, però que patia una degradació ràpida com a conseqüència de “l’alta salinitat” procedent dels vents del mar, situat a només dos quilòmetres de distància.

Aquest aire, barrejat amb els fums de les xemeneies de les fàbriques industrials adjacents, generava un deteriorament dels materials i una “pèrdua de resistència” que calia tenir en compte.

“Les superfícies externes de les estructures, però especialment les exposades al mar i per tant més directament atacades pels vapors àcids de les xemeneies, comencen a mostrar fenòmens d’agressió d’origen químic”, comentava Morandi al seu informe, segons les mateixes informacions.

Notícies relacionades

Finalment, l’enginyer acabava insistint en la necessitat de protegir “la superfície en formigó, per augmentar-ne la resistència química i mecànica a l’abrasió” i suggeria utilitzar “resines i elastòmers sintètics” per protegir aquest pont, que va ser inaugurat el 1967.

Un tram del pont Morandi es va ensorrar el 14 d’agost i va causar la mort de 43 persones, a més de 16 ferits. Aquest dilluns han conclòs les tasques de rescat de víctimes.

Temes:

Itàlia