COP AL MEDI AMBIENT

Trump presenta el seu polèmic pla per relaxar les regulacions contra la contaminació

Congela les regles d'Obama que obligaven a fabricar cotxes més eficients i limita el poder dels estats

La proposta va més enllà del que demanaven els fabricants d'automòbils i pot derivar en batalles legals

zentauroepp44520166 in this aug  1  2018  photo  cars on the grand central parkw180802165200

zentauroepp44520166 in this aug 1 2018 photo cars on the grand central parkw180802165200 / Frank Franklin II

4
Es llegeix en minuts
Idoya Noain / Nueva York

La guerra de Donald Trump contra el medi ambient, i contra el llegat del seu predecessor en la lluita contra el canvi climàtic, suma un nou i transcendental capítol. Aquest dijous l’Administració del republicà que va treure els Estats Units de l’acord de París ha presentat un pla pel qual es congelaran les regles d’eficiència de vehicles que va aprovar Barack Obama. Tot i que s’obre un període de consultes de 60 dies i la normativa final podria tenir modificacions, la presentació oficial de la proposta confirmal’impuls de Trump a la desregulació que va fins i tot més enllà del que demanaven els fabricants d’automòbils. Ratifica també l’enfrontament amb estats, governats per demòcrates, que es regeixen per polítiques mediambientals més estrictes que les de Washington. I augura una onada de batalles legals.

L’eix central del pla, presentat conjuntament per l’Agència de Protecció Ambiental (EPA) i el Departament de Transport, és anul·lar una regla d’Obama del 2012 que exigia als fabricants d’automòbils doblar l’eficiència dels cotxes, tot terrenys i furgonetes per al 2025, i aconseguir un consum d’uns 23 quilòmetres per litre. L’Administració Trump, en canvi, congelarà a partir de 2021 i durant sis anys el requeriment d’eficiència en 15 quilòmetres per litre.

Un altre dels eixos de la proposta és revocar el dret dels estats a establir normes contra la contaminació més exigents que les del govern federal. Califòrnia va ser l’únic que va obtenir aquest permís legal, aconseguint que se li donés l’exempció en la Llei d’Aire Net de 1970, però en aquesta mateixa norma es va permetre a altres estats aplicar les regulacions californianes i en l’actualitat les segueixen uns altres 13 estats, amb la qual cosa les lleis més restrictives de contaminació de vehicles cobreixen un terç dels que circulen pel país.

Batalla legal segura

Trump ha anat més lluny fins i tot del que volien els fabricants de cotxes, que tot i que inicialment es van oposar a les regulacions d’Obama també consideren excessiva la proposta de l’actual Administració i van demanar inútilment al maig a Trump que negociés amb Califòrnia abans de presentar un pla. Part del temor dels fabricants és que s’allargaran durant anys les segures batalles legals, creant incertesa sobre la regulació que afectarà la seva producció o fins i tot, si els estats arriben a guanyar en els tribunals, pot crear un doble mercat amb dos tipus d’estàndards d’eficiència. 

El combat en els tribunals ja és un fet. Califòrnia i 16 estats més ja van presentar una demanda preventiva al maig en què asseguraven que treure’ls el seu dret a aplicar normes més estrictes seria il·legal. I aquest dijous el governador californià, Jerry Brown, que ha denunciat el pla de Trump com "una trama temerària sota la qual els conductors pagaran més a la gasolinera, obtindran menys eficiència i respiraran aire més brut", ha avisat a Twitter que "Califòrnia combatrà aquesta estupidesa en totes les formes concebibles". L’estat podria també, sota el pla de Trump, veure invalidat el mandat que li permet obligar que es vengui un número determinat de vehicles elèctrics. 

Proves febles

La presentació del pla s’ha retardat per les discrepàncies dins de l’Administració, en què ha acabat imposant-se la línia dura tot i que hi ha qui tem que les dades utilitzades per argumentar la regulació proposada són febles i no suportaran l’escrutini legal. El govern de Trump afirma que mantenir les normes d’Obama dispararia els morts a les carreteres, fatalitats que ha arribat a xifrar en gairebé 13.000 en una dècada, però arriba a aquest número basant-se en un triple raonament que qüestionen molts experts.

Notícies relacionades

Un dels arguments de l’Administració és que amb vehicles més eficients la gent en conduiria més, augmentant la possibilitat d’accidents, i un altre que els cotxes haurien de ser més lleugers i per tant menys segurs. Però en el ‘Los Angeles Times’ Luke Tonachel, del Consell de Defensa de Recursos Naturals, ha explicat que “la flota de nous vehicles és la més eficient que hi hagi hagut mai i s’han fet més segurs cada any. Els arguments [del govern] no són nous i han fracassat abans”, ha dit. 

La proposta de Trump també es recolza en la idea que la producció dels cotxes eficients dispararia els preus i portaria més gent a conduir vehicles vells i més perillosos, però dades federals recopilades per l’Administració d’Obama apuntaven que els increments de preus empal·lideixen comparat amb el que s’estalviaria en gasolina, cosa que sí que podria animar a adquirir els cotxes més cars.

Nous assalts contra l’Obamacare

<span style="font-size: 1.6rem;">No només és en el terreny de medi ambient on Donald Trump està desfent el llegat de Barack Obama. Aquesta setmana ha atacat una altra vegada la <strong>reforma sanitària </strong>del seu predecessor, que <a href="https://www.elperiodico.com/es/internacional/20170728/trump-y-los-republicanos-pierden-su-guerra-contra-obamacare-6196651" target="_self">no va aconseguir que tombés el Congrés </a>malgrat que els republicans controlen les dues cambres, donant llum verda a la<strong> venda d’assegurances a curt termini</strong> que no han de complir els requisits de l’Obamacare.</span>