MOBILITZACIÓ POPULAR

Qatar idolatra el seu jove emir com a resposta al boicot dels seus veïns

El retrat de Tamim, el Gloriós, realitzat per un artista qatarià, apareix en edificis, cotxes, restaurants, comerços i tota mena d'objectes a Doha

La campanya en favor de l'emir, de 37años, és compartida pels qatarians i per gran part del 80% de la població estrangera d'aquest petit país

rozas42519111 reportaje emir de catar foto emilio p rez de rozas180315125223

rozas42519111 reportaje emir de catar foto  emilio p rez de rozas180315125223
rozas42519080 reportaje emir de catar foto  emilio p rez de rozas180315125039
rozas42519103 reportaje emir de catar foto  emilio p rez de rozas180315125201
rozas42519086 reportaje emir de catar foto  emilio p rez de rozas180315125059

/

3
Es llegeix en minuts
Emilio Pérez de Rozas
Emilio Pérez de Rozas

Periodista

ver +

La seva imatge, el seu dibuix, la seva serigrafia, està per tot arreu. A qualsevol lloc, escenari públic, oficina, comerç, negoci o objecte. No hi ha racó de Doha, la capital de Qatar, un país similar en extensió a Múrcia, principal adalil de la primavera àrab i boicotejat pels seus veïns de l’Aràbia Saudita, Dubai, els Emirats Àrabs i Bahrain –que l’acusen de patrocinar el terrorisme–, on no aparegui la representació creada per l’artista qatarià Ahmed bin Majea Almaadheed «en honor de l’home, del líder, del mandatari que ha canviat Qatar i ens ha proporcionat, contra aquests adversaris, una vida estupenda».

Els qatarians, tots, els natius i els estrangers, que suposen el 80% de la població, han respost a la crisi diplomàtica amb els països àrabs amb una onada de patriotisme al voltant del seu emir, Tamim bin Hamad Al-thani, de 37 anys, dues esposes i quatre fills. El dibuix de Tamim el Gloriós està nu, sense el tradicional turbant, amb la idea, se suposa, que no provoqui rebuig i sigui assumit per tots els habitants de Qatar, que, en efecte, han compartit aquesta imatge.

 

La imatge del jove emir de Qatar en una alfombra d'un comerç del mercat de Doha. / EMILIO PÉREZ DE ROZAS

Fa alguns mesos, Beverley Milton-Edwards, analista del centre d’estudis de Brookings de Doha, va reconèixer a l’agència Efe que «és evident que la crisi diplomàtica actual, liderada per l’Aràbia Saudita, Dubai, els Emirats Àrabs i Bahrain, ha enfortit la posició de l’emir de Qatar a l’interior del seu propi país». Tamim el Gloriós va heretar Qatar el 2013, quan el seu pare el va convertir en el màxim responsable del país. «Si alguna cosa ha reforçat la crisi és la sensació que la marca Qatar ressona fort i és poderosa», va comentar Milton-Edwards.

L’emir de Qatar és amo, entre moltes altres coses, dels magatzems Harrods, Tiffany, Valentino, els estudis Miramax (Disney), Credit Suisse, el París Saint Germain i la poderosa cadena de televisió Al-Jazira. La seva imatge apareix a les façanes d’innombrables edificis, als gratacels del centre financer, als aparadors del mercat, als vidres i parabrisa dels cotxes, de moltíssims cotxes, de gairebé tots els cotxes, a les pantalles dels caixers automàtics dels bancs, a les vidrieres de les botigues, perruqueries, comerços i restaurants i, fins i tot, als perfils de molts habitants de Qatar a les xarxes socials. Per descomptat que milers de mòbils tenen la imatge de Tamim a la seva funda protectora.

En realitat va ser així com va arrencar la febre de suport al líder de tots els qatarians, de dins i fora del país. Ahmed bin Majea Almaadheed va fer el dibuix i el va penjar al seu compte de Twitter i, segons ha explicat ell mateix en innombrables ocasions, «durant les cinc hores següents molta gent es va posar la imatge al seu perfil, la va publicar i es va estendre per tot arreu». El dissenyador gràfic, de 28 anys, assegura que cap obra que ha realitzat per a campanyes publicitàries ha tingut una repercussió semblant.

 

A tots els murals de l'emir de Qatar que hi ha a Doha, els qatarians dipositen la seva admiració per ell, amb dibuixos, dedicatòries i multitud de frases de solidaritat i respecte pel seu líder. / EMILIO PÉREZ DE ROZAS

Notícies relacionades

Malgrat que hi ha molta gent a la ciutat que comparteix la dita popular que diu que, «a Doha, els que parlen, ignoren; i els que saben, callen», la veritat és que quan passeges pel seu popular mercat la imatge de Tamim el Gloriós està a tot arreu, en parets i aparadors. Un venedor filipí del mercat, Matrai, afirma que «tothom recolza l’emir a Qatar, tant els qatarians com els estrangers». Aprofitant l’onada de patriotisme, a la seva botiga de records ha desplaçat els objectes amb la imatge de la perla, el producte tradicional qatarià, per posar a primera línia des d’adhesius fins a tasses, rellotges o miralls amb la imatge del mandatari.

En aquest mateix micromon de Doha, on centenars de persones conviuen diàriament, compren, passegen, negocien i es distreuen, la idea més generalitzada és que Qatar és boicotejat, no perquè financi el terrorisme, «sinó perquè es nega a sotmetre’s, com han fet la resta de veïns, als dictàmens de l’Aràbia Saudita». Segons aquesta tesi, «Qatar és l’únic país del seu entorn que decideix per si mateix, lliure, capaç de guanyar-se l’amistat dels altres i, fins i tot, de ser seu del Mundial de futbol del 2022, cosa que provoca enveja». 

Temes:

Qatar