MODERNITZACIÓ ALS EUA

Trump presenta un pla d'infraestructures amb més ambició que fons federals

El seu model de finançament trasllada als estats i municipis la responsabilitat de costejar el gruix de la factura

undefined42041244 u s  president donald trump holds a meeting on his infrastru180212183232

undefined42041244 u s president donald trump holds a meeting on his infrastru180212183232 / KEVIN LAMARQUE

2
Es llegeix en minuts
Ricardo Mir de Francia
Ricardo Mir de Francia

Periodista

ver +

Donald Trump va presentar ahir el seu esperat pla per modernitzar les infraestructures dels Estats Units, una empresa llargament ajornada malgrat l’estat lamentable de moltes de les obres públiques del país més ric del planeta. La iniciativa pretén reconstruir i modernitzar ponts, carreteres, aeroports, sistemes d’aigua i ferrocarrils, i estendre la connexió a internet amb banda ampla a les zones rurals. Però aquest no serà un gran programa d’obres públiques com el que es va posar en marxa durant els anys del New Deal. Els fons del Govern federal seran relativament modestos i la seva finalitat consistirà a incentivar estats, municipis i empreses privades perquè ells aconsegueixin el gruix de la factura.

«Modernitzarem les nostres infraestructures. Sempre hem sigut els líders en aquesta matèria, però fa temps que ens hem quedat enrere», va dir el president al presentar el pla a la Casa Blanca. La iniciativa preveu una partida de 200.000 milions de dòlars (una mica més de 160.000 milions d’euros) en subsidis federals, una aportació que la Casa Blanca espera que es tradueixi en obres públiques per un valor addicional d’1,3 bilions de dòlars, una xifra similar al PIB d’Espanya.

EL RISC / Tal com s’ha concebut, municipis, estats i empreses haurien de finançar un mínim del 80% del cost dels projectes que es construeixin, un model que a ulls dels seus detractors podria provocar la pujada d’impostos locals i estatals, increment en les tarifes de serveis essencials i nous peatges a les carreteres. El pla també pretén accelerar els tràmits per aprovar les obres, que actualment es poden demorar fins a 10 anys, una mesura en consonància amb la seva política per reduir les regulacions en tots els àmbits de l’economia.

El rejoveniment de les infraestructures va ser una de les principals promeses de Trump en la campanya, una de les poques que comptaven a més amb suport bipartidista. Aquest suport teòric aconsellava abordar el tema a l’inici del mandat, però el president va preferir centrar-se inicialment a revocar la reforma sanitària del seu predecessor (va fracassar) i reformar la fiscalitat abaixant els impostos (va tenir èxit). Ara ho tindrà més difícil perquè la prioritat a Washington passa per resoldre la situació dels dreamers, els immigrants indocumentats que van arribar als EUA quan eren petits.

Notícies relacionades

A aquest factor caldria afegir-hi l’escepticisme que el model de finançament proposat ha despertat en alguns sectors demòcrates i republicans. Els primers consideren que els fons federals previstos són insuficients per complir amb les ambicioses metes a què s’aspira. Pels segons, és just el contrari. Pensen que els costos són excessius, tenint en compte que la rebaixa fiscal i el recent pla pressupostari aprovat al Congrés per als dos pròxims anys dispararan el dèficit.

«Va ser un error gastar-nos set bilions de dòlars al Pròxim Orient. Ara que volem reconstruir carreteres i ponts ens ho posen difícil. És una bogeria», va dir Trump durant la seva compareixença a la Casa Blanca. La seva Administració dedicarà la setmana que ve a promoure el pla al voltant del país.