TRAGÈDIA AÈRIA

Un avió amb 71 persones a bord s'estavella a Moscou sense deixar supervivents

Les autoritats russes investiguen si el sinistre s'ha produït per un error del pilot o per les males condicions meteorològiques

L'accident de l'Antonov 148 de la companyia Saratov és el primer de l'aviació civil que es registra al món des del desembre del 2016

Ja s’han recuperat la caixa negra i més de mig centenar de cossos. / ATLAS VÍDEO

3
Es llegeix en minuts
Marc Marginedas
Marc Marginedas

Periodista

Especialista en països de l'antiga Unió soviètica i el món àrab-islàmic.

ver +

"La tripulació i els passatgers no han tingut cap possibilitat de sobreviure". Una font oficial anònima russa descrivia d'aquesta manera tan crua a l'agència Interfax la catàstrofe aèria que es va produir aquest diumenge als afores de Moscou. Un avió de transport regional Antónov An-148 pertanyent a la companyia Sarátovskie Avialinii (Línies Aèries de Sarátov) que cobria la ruta entre Moscou i la localitat d’Orsk, a uns 1.800 quilòmetres al sud-est, s’havia precipitat a terra al cap de poc d’enlairar-se de l’aeroport Domodédovo, a la capital, i havia causat la mort a les 71 persones que viatjaven a bord. Amb aquest accident es trenca la ratxa positiva de l’aviació civil mundial, en què no s’havien registrat sinistres mortals des del desembre del 2016, encara que sí incidents amb avions militars o de càrrega.

Les primeres imatges de l’avió sinistrat no deixen cap dubte sobre  la violència de l’impacte. Restes de fusellatge, incloent-hi un dels motors, estaven escampades sobre la plana coberta de neu. En el moment de l’accident, nevava amb intensitat a Moscou i els voltants, i el termòmetre marcava cinc graus sota zero.     

A l’avió hi viatjaven 65 passatgers i sis membres de la tripulació, entre ells tres menors d’edat, un de 5 anys. Els primers testimonis van assegurar als mitjans russos que l’Antónov va caure tot cobert de flames. El lloc de l’impacte, de difícil accés, que va obligar els equips de rescat a avançar a peu o a bord de vehicles especialment preparats per a la neu o helicòpters, està a prop de la població d’Argunovo, a uns 80 quilòmetres al sud-est de Moscou. En la recerca de les restes de l’avió i els cadàvers, que es van escampar en un radi d’un quilòmetre, hi participaven un total de 150 persones. Al fer-se fosc a les regions euro­pees de Rússia, diversos cossos havien sigut recuperats, segons va informar el Ministeri per a les Situa­cions d’Emergència.   

Al ser un vol intern amb destí a una remota regió, situada al costat de la frontera amb el Kazakhstan, era poc probable que a bord hi anessin passatgers no originaris de l’ex-URSS. Finalment, a mitja tarda, quan es va donar a conèixer la llista definitiva de passatgers, el Consolat General d’Espanya a Moscou va confirmar que no hi havia ciutadans espanyols entre les víctimes. Sí que hi havia el nom d’un ciutadà de Suïssa.

Al ser informat del succés, el president rus, Vladímir Putin, va instruir el Govern per formar una comissió d’investigació, alhora que va enviar un missatge als afectats. «El president expressa les seves sinceres condolences a tots els que han perdut familiars i amics en aquesta catàstrofe», va informar el portaveu presidencial, Dmitri Peskov.

La televisió russa va mostrar imatges dels familiars a l’aeroport d’Orsk, molts tapant-se la cara amb les mans. Un equip de psicòlegs es va desplaçar fins a l’aeroport de destí per alleujar l’impacte emocional de la notícia. A més, el mateix Govern va organitzar un avió que s’enlairarà avui de Moscou amb destí a Orsk per recollir els parents de les víctimes mortals i traslladar-los a la capital per portar a terme les tasques d’identificació dels cossos.    

Es desconeix l'origen del sinistre

L’aparell es va estar molt pocs minuts a l’aire, concretament quatre, segons la fiscalia, abans de precipitar-se a terra per causes desconegudes. Els controladors aeris no van rebre cap trucada d’auxili del pilot. Les autoritats estudien la possibilitat que l’accident fos per un error del pilot, per la meteorologia adversa, per les condicions tècniques i per «altres variants», sense mencionar ni tan sols la possibilitat d’un atemptat terrorista.

Notícies relacionades

Els investigadors van començar a interrogar el personal de Saràtovskie Avialinii, tant a l’aeroport moscovita de Domodédovo, així com a Orsk i Saràtov, localitat on té la seu la companyia aèria. A més, van sol·licitar, per estudiar-la, tota la documentació referida a l’estat de l’aparell i el seu manteniment. L’Antónov sinistrat era bastant nou: havia sigut fabricat el 2010, i el 2016 va iniciar els vols per a Saràtovskie Avialinii, sense que s’hi haguessin detectat mai incidents tècnics.

Després de l'accident, la cadena Mash ha difós un vídeo de fa dos anys en què suposadament es veu l'avió estavellat.