DESASTRE AMBIENTAL

El petroler enfonsat al mar de la Xina provoca una taca de cru de 18 quilòmetres

Les autoritats xineses han obert una investigació sobre l'enfonsament del navili iranià 'Sanchi'

zentauroepp41596811 topshot   this handout picture from the transport ministry o180114152742

zentauroepp41596811 topshot this handout picture from the transport ministry o180114152742

2
Es llegeix en minuts
Efe

Les autoritats xineses han detectat una taca de petroli de 10 milles (18,5 quilòmetres) de llarg a la zona on aquest diumenge es va enfonsar el petroler iranià Sanchi, Sanchi,sinistre que està sota investigació.

Tècnics de l'Administració Estatal d'Oceans estudien l'abast del vessament, procedent del petroler, que transportava 136.000 tones de petroli condensat, ha indicat la televisió estatal CCTV.

Una part d'aquest carregament va cremar durant l'incendi que va consumir durant una setmana el vaixell, després d'una col·lisió amb un mercant el 6 de gener en aigües del mar de la Xina Oriental.

Per una altra part, tècnics xinesos ja estudien la caixa negra del petroler, que van rescatar del vaixell poc abans que s'enfonsés.

"Creiem que la caixa negra ajudarà a investigar les causes de l'accident", ha assenyalat avui en roda de premsa el portaveu del Ministeri xinès d'Afers Exteriors, Lu Kang.

Lu ha reiterat que "la investigació està en marxa" i ha demanat esperar que s'acabi per extreure'n conclusions.

Per un altre costat, ha recalcat que la Xina ha acollit favorablement la participació d'altres països en les tasques de rescat i feines subsegüents, "ja que ningú vol un nou desastre".

Diversos vaixells i mitjans del Japó i Corea del Sud es van sumar la setmana passada als intents d'apagar l'incendi del Sanchi i rescatar-ne els tripulants.

El portaveu va rendir homenatge als membres dels serveis de rescat xinesos que "van arriscar la vida" per intentar apagar l'incendi i van abordar el vaixell per recuperar dos cadàvers i la caixa negra, malgrat que es donen per morts els 32 tripulants, dels quals només s'han recuperat tres cadàvers.

Per una altra part, el portal econòmic xinès Caixin cita avui diversos experts en seguretat i biologia marítima que coincideixen que el Sanchi havia d'haver sigut bombardejat o torpedinat per les forces armades per ajudar a consumir el combustible del vaixell, que portava unes 2.000 tones de fuel pesant.

L'ús d'explosius hauria permès que aquest combustible es cremés abans d'enfonsar-se.

Notícies relacionades

Un biòleg marí que treballa per a l'Associació Xinesa de Pesca ha indicat al mateix mitjà que deixar que el petroler s'enfonsés per si mateix va ser "el pitjor escenari", ja que filtrarà combustible lentament des del seu llit submarí, a uns 100 metres de profunditat, amb el possible dany a la fauna marina i les pesqueries de la zona.

El Sanchi va col·lisionar amb el mercant CF Crystal, de bandera hongkonguesa, a unes 160 milles nàutiques (300 quilòmetres) a l'est de l'estuari del riu Yangtze, a prop de la ciutat de Xangai, però després de vuit dies a la deriva es va enfonsar a unes 151 milles nàutiques (uns 280 quilòmetres) al sud-est del punt on es va registrar la col·lisió.