Pessimisme a Buenos Aires

El submarí argentí desaparegut va tenir una avaria elèctrica

L'Armada va reconèixer el problema 96 hores després que es perdés el contacte amb el submergible

Els familiars estan cada vegada més desesperats per la falta de notícies

El soroll detectat a loceà no és del submarí perdut / MARCOS BRINDICCI / Vídeo:ATLAS

2
Es llegeix en minuts
Abel Gilbert
Abel Gilbert

Corresponsal a Buenos Aires

ver +

LLa sort del submarí ARA San Juan a l’Atlàntic sud agafa amb el pas de les hores un to cada vegada més pessimista. Enmig de la desesperació dels familiars dels 44 tripulants que no en saben res des de dimecres passat, quan el submergible va perdre contacte amb la base d’operacions a l’altura de Puerto Madryn, uns 1.300 quilòmetres al sud de Buenos Aires, l’Armada argentina va revelar una cosa que fins ara corria com a rumor: la nau havia reportat problemes.

El capità de navili Gabriel Galeazzi, portaveu de la institució, va informar que dimecres va ser comunicat un «principi d’avaria» que va obligar el submarí a canviar de ruta i dirigir-se a la ciutat de Mar del Plata, a 400 quilòmetres al sud de la capital. L’inconvenient tècnic afectava els circuits de les bateries que posseeix l’ARA San Juan, canviades en la seva totalitat el 2014 quan la unitat va ser reparada pel Ministeri de Defensa.

Aquestes bateries són indispensables per a la propulsió del submergible en profunditat i es recarreguen en superfície a través d’un generador que és impulsat especialment pel motor. Un curtcircuit pot provocar un incendi. Galeazzi va intentar treure dramatisme a la notícia: «És normal que hi hagi avaries, qualsevol vaixell en té i s’informen en cada moment». Un altre portaveu de la institució, Enrique Balbi, va demanar no vincular necessàriament l’inconvenient tècnic a la desaparició de l’ARA San Juan.

Balbi va reconèixer també que els set intents de comunicació que es van registrar dissabte no van partir des del telèfon satèl·lit del submergible i que tot estava com 96 hores abans. Els dies passen i la falta de contacte del submarí amb la base només fa que aprofundir els pitjors temors. Una de les preguntes que repeteixen els mitjans té a veure amb el temps que podrien sobreviure els tripulants sense que l’ARA San Juan retorni a la superfície. 

Aigua, aliments i oxigen

En condicions normals de navegació, el submarí pot estar sota l’aigua almenys uns 90 dies, depèn de la seva capacitat de combustible, aigua, aliments i també d’oxigen», li va dir al portal Infobae el pèrit naval Fernando Morales. No obstant, el submergible ha de sortir a superfície en més d’una oportunitat perquè necessita l’energia que proporciona el seu motor dièsel. Si s’absté de fer-ho, depèn de les bateries que permeten atrapar l’anhídrid carbònic que exhalen els tripulants i absorbir l’oxigen pur, per facilitar la seva renovació.

Notícies relacionades

I aquestes fonts, com van reconèixer les autoritats, estan al centre del problema del submarí adquirit el 1985 a Alemanya. Si no poden recarregar-se, va avisar Morales, el temps d’autonomia de la unitat «és de set dies». En aquest context, l’Armada realitza el rastreig per tractar d’ubicar l’ARA San Juan.

La situació meteorològica a l’Atlàntic sud no ajuda. Un fort temporal acompanya les tasques de rescat. Les onades són de més de sis metres. Les condicions podrien millorar avui, gairebé una setmana després que no se sàpiga res més del submarí.