Santa Elena, una de les illes més aïllades del món, rep el seu primer avió

A l'illa on va estar reclòs Napoleó només s'hi podia arribar fins ara en un vaixell cada tres setmanes

zentauroepp40545261 onlookers peer through windows shortly after the first ever 171015183407

zentauroepp40545261 onlookers peer through windows shortly after the first ever 171015183407 / STAFF

2
Es llegeix en minuts

De l’illa de Santa Elena a l’Atlàntic, molts només en coneixen el que en van estudiar a l’escola o a l’institut: que va ser el lloc on va ser desterrat Napoleó Bonaparte i on va estar reclòs fins a la smort. A part d’això, poca cosa més. No ha d’estranyar, doncs, que l’illa sigui un dels llocs més remots de la terra i fins dissabte passat, també dels més aïllats de tot el planeta.

L’illa, descoberta el 1502 per un navegant espanyol al servei del rei de Portugal, és ara territori britànic. Està situada enmig de l’oceà Atlàntic, a uns 1.800 quilòmetres de la costa d’Angola i a 4.000 de Rio de Janeiro. Fins ara, havia estat marginada en els transports i només s’hi podia arribar a bord d’un vaixell que atracava cada tres setmanes.

No obstant, tot ha canviat. L’illa acaba d’inaugurar el seu aeroport i l’aerolínia sud-africana Airlink hi tindrà un vol setmanal cada dissabte que sortirà des de Johannesburg i Ciutat del Cap. Els bitllets costaran entre 904 i 1.783 euros, segons va anunciar la companyia en un comunicat. El primer dels vols es va portar a terme dissabte passat. A peu de pista, la governadora de Santa Elena, Lisa Phillips, va donar la benvinguda als passatgers.

Despesa inútil

La premsa anglesa, despietada, qualifica l’aeroport de Santa Elena com «el més inútil del món» pel seu cost de 320 milions de lliures, un import considerat excessiu a causa del poc ús que se li pressuposa, ja que a l’illa només hi viuen 4.500 persones. 

Niall O’Keeffe, encarregat del desenvolupament econòmic de l’illa, rebutja les crítiques a l’aeroport, i afirma que «connecta al món i obre al món» els habitants de l’illa. 

Per als residents, l’aeroport és una bona notícia. «Ara, la nostra família i els nostres amics podran venir a visitar-nos», explica Catherine Man, una de les passatgeres de l’avió i l’única veterinària de l’illa. Igualment alleujat es mostrava Teddy Fowler, que gràcies al vol arribarà a temps a l’enterrament de la seva mare al Regne Unit.

Notícies relacionades

Per elogis que no quedi. Així que a la pàgina web d’Airlink es promociona l’illa de Santa Elena com un destí ideal per la seva «abundància de flora i fauna», i destaca l’«oportunitat de nedar amb taurons balena» i la possibilitat d’immersió «que ofereix aquest paradís subtropical en el capítol final de Napoleó».

Ha sigut l’aïllament el que durant segles ha sigut la raó de ser de l’illa. Per això va ser convertida en presidi. Hi va ser reclòs Napoleó Bonaparte des del 1815 fins que va morir el 1821.