CRISI MIGRATÒRIA

Itàlia ordena a una oenagé socórrer el vaixell ultra del Mediterrani

El 'C-Star', que ha rebutjat l'ajuda, havia enviat un SOS per una avaria que el va obligar a parar el motor principal

mbenach39642825 files  this file photo taken on august 05  2017 shows a bann170811182504

mbenach39642825 files this file photo taken on august 05 2017 shows a bann170811182504 / ANGELOS TZORTZINIS

2
Es llegeix en minuts
Rossend Domènech
Rossend Domènech

Corresponsal a Roma

ver +

El súmmum elevat al cub. La Guàrdia Costanera italiana ha ordenat aquest divendres a la tarda que el vaixell d'una oenagé vagi a auxiliar el navili 'C-Star', embarcació de la ultradreta europea'C-Star',  que és davant de Líbia precisament per impedir que les oenagés salvin els immigrants, perquè ha tingut una avaria.

“Hem sigut contactats pel centre de coordinació de salvaments per ajudar el 'C-Star' i la tripulació s'està dirigint cap a la nau”, ha escrit en un tuit l'oenagé alemanya See Eye.

No obstant, el 'C-Star' ha rebutjat l'ajuda que li prestava Roma, de manera que continua a la deriva.  La nau ha comunicat per ràdio a la de 'See Eye', que s'hi havia acostat, que no volien rebre cap ajuda.

El 'C-Star' hauria llançat un missatge d'auxili, captat per una de les naus del dispositiu europeu Eunavformed (Frontex), ubicat davant de Líbia, que al seu torn ho ha transmès al centre d'auxili central de Roma, que ha desviat a la See Eye. Generació Identitària, nom complementari del moviment de la ultradreta Defend Europe que ha llogat la 'C-Star', ha confirmat la notícia.

“Durant la nit hem tingut un problema tècnic de poca entitat i per resoldre'l, abans que la nau estigués a prop d'altres embarcacions, s'ha apagat el motor principal”, ha escrit Defend Europe. Afegeix que “segons les normes internacionals la nau ha de ser considerada ‘sense comandament’, cosa que ha sigut comunicada a les embarcacions pròximes”.

Viatge polèmic

El viatge del 'C-Star' ha resultat polèmic des que va començar unes quantes setmanes enrere. Després de la retenció a Xipre del seu comandant durant 48 hores, successivament l'embarcació no ha aconseguit atracar a cap port al qual es dirigia a Grècia, Itàlia i Tunísia, a causa de les manifestacions que s'han produït en contra seva. Aquest dijous va haver de repostar en alta mar a prop de l'illa de Sfax.

Notícies relacionades

“Fem una crida a tots els actors de la societat civil, als responsables marítims, guardacostes, portuaris i a totes les parts interessades a Tunísia, Algèria, Líbia i Egipte, perquè s'oposin a l'arribada de la nau 'C-Star'”, havia escrit el Col·lectiu contra la C-Star, creat fa poc, a Tunísia. En la crida demanaven “impedir que la nau entri a les nostres aigües territorials, rebutjant tractar o comunicar amb la tripulació”. Des que va néixer, aquest col·lectiu rastreja tots els desplaçaments de la nau ultradretana.

Aquest divendres l'oenagé SOS-Mediterranée ha firmat el codi de conducta del Govern italià per a les associacions humanitàries que vulguin seguir operant al Mediterrani central. Fins avui han firmat cinc de les nou oenagés que operen a la zona. Les altres rebutgen principalment dos dels 13 punts del codi: que les embarcacions no puguin transbordar els immigrants salvats, sinó portar-los fins als ports, cosa que és més costós i les allunya de la zona de naufragis, i que les autoritats italianes puguin embarcar a les naus agents que investiguen els traficants de persones. “No hem acceptat mai armes a bord”, havia explicat l'oenagé Metges sense Fronteres (MSF).