El Congrés dels EUA aprova una llei que acaba amb la privacitat dels usuaris d'internet

Els republicans donen llibertat als proveïdors per emmagatzemar i comerciar amb les dades

S'espera que Trump firmi la norma, que desfà proteccions posades per Obama

zentauroepp37862840 a vehicle involved in an incident on capitol hill in washing170329200533

zentauroepp37862840 a vehicle involved in an incident on capitol hill in washing170329200533 / Susan Walsh

2
Es llegeix en minuts
IDOYA NOAIN / NOVA YORK

El sector privat guanya motius de celebració cada dia de l’era de Donald Trump i, a la vegada, el ciutadà es va quedant més desprotegit. Dimarts, el mateix dia en què el president nord-americà va estampar la seva firma en una ordre executiva que afavoreix la indústria dels hidrocarburs desmantellant proteccions mediambientals establertes per Barack Obama, els republicans van aprovar al Congrés una llei que dona carta blanca als proveïdors d’internet per emmagatzemar i vendre les dades dels usuaris sense el seu consentiment.

    

La legislació, que desfà salvaguardes de la privacitat establertes el mes d’octubre passat per Obama que havien d’entrar en vigor a finals d’aquest any, ja està a la Casa Blanca esperant només que Trump hi estampi la seva firma, una cosa que es dona per segura.

    

Gràcies a la desregulació, grans companyies com AT&T, Comcast i Verizon podran usar com vulguin la vasta informació a la qual tenen accés, des de l’historial de navegació a internet o l’ús d’aplicacions en mòbils fins a dades de localització. Una de les seves opcions serà crear amb aquest valuós material anuncis personalitzats (un terreny on podran treure avantatge a empreses com Facebook i Google, que tenen accés al que els usuaris fan a les seves pàgines però no a tota la seva activitat a internet). Una altra possibilitat serà vendre directament les dades a empreses de màrqueting, financeres o altres que es dediquen a l’explotació de dades.

    

No hi ha cap expert en privacitat o en drets del consumidor que accepti que la desregulació afavorirà la innovació, argument que han esgrimit per aprovar la llei els republicans, que van tirar endavant la norma sense el suport de cap demòcrata en dues votacions, una al Senat i una altra a la Cambra baixa. I des de grups com el Centre per a Democràcia Digital se’n denuncien els perills. «Els nord-americans no estaran mai protegits que els seus detalls més personals siguin sigil·losament escrutats i venuts al millor postor», ha afirmat el director d’aquesta organització, Jeffrey Chester.

PUBLICITAT ‘ON LINE’

L’esforç republicà no s'atura en aquesta iniciativa, que amplia el poder de grans proveïdors que ja tenen pràcticament el monopoli de l’accés a internet als Estats Units i que ara entraran amb força en el mercat més competitiu de la publicitat 'on line'.

  

 Quan Trump firmi la llei establirà també que la Comissió Federal de Comunicacions (FCC) no podrà dictar en el futur regles similars a les d’Obama. I encara que el president d’aquest organisme, Ajit Pai, assegura que seguirà presentant demandes contra empreses que violin la privacitat dels usuaris, advoca perquè la jurisdicció en la matèria recaigui en la Comissió Federal de Comerç, amb una interpretació més laxa sobre què mereix protecció.

Notícies relacionades

    

Es tem que durant el mandat de Trump es comenci a desfer el camí recorregut per assegurar la neutralitat a la xarxa, la política que ara prohibeix als proveïdors bloquejar continguts o cobrar a webs per oferir a més velocitat els seus continguts.