¿Per què s'ha deixat de buscar l'avió de Malaysia Airlines?

Les autoritats de Malàisia, Austràlia i la Xina reconeixen que encara no hi ha els mitjans tecnològics per fer un rastreig de tal magnitud

Cartell en record del vol MH370 de Malaysia Airlines, aquest divendres al centre de Kuala Lumpur.

Cartell en record del vol MH370 de Malaysia Airlines, aquest divendres al centre de Kuala Lumpur. / EFE / AHMAD YUSNI

2
Es llegeix en minuts
Adrián Foncillas
Adrián Foncillas

Periodista

ver +

El vol MH370 de Malaysia Airlines conservarà l’etiqueta de màxim misteri de l’aviació. L’operació de recerca més cara, complexa i ambiciosa de la història es va suspendre ahir sense haver trobat l’aparell a l llit de l’Índic. La decisió condemna a la desesperança els familiars de 239 persones gairebé tres anys després que s’esvaïssin.

El comunicat conjunt dels tres països involucrats en la recerca (Malàisia, la Xina i Austràlia) lamenta que «la millor ciència disponible, la tecnologia més puntera i els professionals més qualificats del món» hagin sigut inútils. També honra la memòria dels desapareguts i manté «l’esperança que hi hagi nova informació en el futur i l’avió sigui localitzat». Aquesta possibilitat queda reduïda de moment a un cop de sort dels buscadors privats. 

Els equips han pentinat 120.000 quilòmetres quadrats al sud de l’Índic. La missió de trobar l’avió a les profunditats marines es preveia complicada des del principi. No consistia a trobar una agulla en un paller, es va aclarir, sinó a trobar el paller.

135 milions gastats

La moral i els diners fa temps que llanguien. L’operació ha costat 145 milions de dòlars (uns 135 milions d’euros) a Austràlia (país presumptament més pròxim a l’accident), Malàisia (propietari de la nau) i la Xina (d’on provenia el gruix del passatge). La tecnologia actual solament permet un rastreig molt lent i costós del llit marí. La desaparició d’un avió de la mida de sis autobusos ha enfrontat ja al segle XXI a una incòmoda realitat quan la tecnologia permet un seguiment mil·limètric de tots nosaltres.

Solament tres trossos confirmats de l’avió s’han trobat fins ara, arrossegats milers de quilòmetres pel corrent fins a les costes de les illes Maurici, l’illa Reunió i Tanzània. Hi ha una altra trentena de peces que també podrien pertànyer a l’aparell malaisi.

Notícies relacionades

La retirada ha commocionat els familiars. Continuar la recerca és, segons el grup Voice 370, un deure forçós en interès de la seguretat de l’aviació civil. «No s’hauria de permetre que un avió comercial desaparegués sense deixar rastre. Parar en aquest moment és irresponsable», denuncia. 

El missatge de text que ha rebut aquest matí Gao Yongfu ha arruïnat el vuitè aniversari de la seva filla. “Han buscat durant tres anys i no han trobat nada, a penes uns trossos en les costes africanes. Amb això no basta per saber què va passar. Han de continuar”, assenyala per telèfon Gao, executiva farmacèutica. El seu marit era un dels 153 passatgers xinesos. Desconfia de la versió oficial i demana que s'expliqui “la veritat”. Entre els familiars abunden els recels a les autoritats, la voluntat indesmaiable i una esperança irracional. “No em rendiré, seguiré buscant tota la vida. I quan em mori, abans de tancar els ulls, le demanaré a la meva filla que segueixi buscant al seu pare”, denuncia.