La reencarnació de la 'zona zero'

Després d'anys d'endarreriments Nova York ha culminat la regeneració d'un espai on conviuen memòria i comerç.

2
Es llegeix en minuts
Idoya Noain
Idoya Noain

Corresponsal als EUA

Ubicada/t a EUA

ver +

Durant anys va semblar que la ferida no cicatritzaria mai, però ho ha fet. El World Trade Center que l’11-S va convertir en la zona zero ha culminat la seva reencarnació, i en el 15è aniversari la nova versió d’aquest epicentre del downtown novaiorquès batega.

Ho fa amb una barreja de solemnitat i record gràcies al memorial creat per David Arad amb dues piscines en les empremtes de les Torres Bessones i al Museu de l’11-S. Però batega també reconfigurada, novament, com era abans dels atemptats: com a espai comercial i imant turístic, ara gràcies al One World Trade Center, el gratacel més prominent de la ciutat, amb observatori a la planta 100, i a l’espectacular nucli de transport i centre comercial dissenyat per Santiago Calatrava.

«S’ha aconseguit l’equilibri, i era difícil», assegura Kevin Wininger, un home de 59 anys d’Indianapolis (Indiana) que ahir va visitar per primera vegada l’àrea. «Aquí se sent la pèrdua de vides, el que va passar aquell dia, però també constates que la vida segueix».

És una idea que transmet Wilhem Castillo, de 19 anys, que en tenia només 4 quan van tenir lloc els atemptats. Sap perquè que «els primers anys ningú volia venir aquí». Ell ara ho fa cada dia. Treballa a Joe and the Juice, un dels establiments del mall de Westfield que des de fa dues setmanes omplen la catedral blanca de Calatrava, que acabarà albergant 140 negocis. I no pensa «en termes del que va passar». Simplement està «content» d’anar cada dia a «un lloc verdaderament agradable», segons diuen «més agradable fins i tot que abans de l’11-S».

Dos dels clients del local són Dan i Sebastian, dos nois d’uns 30 anys l’aspecte dels quals delata que treballen en finances. I tenen sentiments oposats sobre la desconnexió de l’espai subterrani amb la tragèdia. Sebastian dóna ressò, per exemple, als que critiquen l’«excessiva comercialització» de la zona, però Dan parla d’«una oportunitat de negoci».

Motor de reactivació

Notícies relacionades

Sens dubte la regeneració de la zona zero ha reactivat el downtown. 14,2 milions de persones el van visitar l’any passat i la xifra ha pujat un 14% des de començament d’any. S’ha triplicat la població residencial i des del 2001 han obert 28 hotels. «Nova York s’ha reinventat i el barri és un destí viu 24 hores al dia i set dies a la setmana», diu Chris Heywood, vicepresident de l’agència oficial de turisme de la ciutat.

Li queda al memorial i al museu recordar el que va passar en aquest mateix espai que ara bull amb botigues i restaurants. I ho fan, donant espai al recolliment sobre la superfície i portant moltes persones fins a les llàgrimes sota la terra. «He plorat i se m’ha posat la pell de gallina», explica Wininger, que aquell dimarts de setembre del 2001 treballava com a controlador aeri. I quan se li planteja si ha notat que a l’exposició li falta perspectiva educativa, admet que «és més emocional, sobre històries personals, sobre com la ciutat i el país es van unir, però no explica moltes coses».