MISTERI A L'AVIACIÓ COMERCIAL

Notícies de l'MH370

El tros de l'avió trobat a l'illa de la Reunió, a l'Índic, és «molt probablement» de l'aparell malaisi misteriosament desaparegut Els familiars de les víctimes es mostren cauts

La Policia de les illes Reunió trasllada una de les peces trobades.

La Policia de les illes Reunió trasllada una de les peces trobades. / AFP

2
Es llegeix en minuts
ADRIÁN FONCILLAS / PEQUÍN

El vol MH370 de Malaysia Airlines podria perdre aviat el seu títol oficiós de principal misteri de l'aviació. Les restes trobades en una platja de la remota illa francesa de la Reunió provenen «molt probablement» del vol perdut més d'un any i mig enrere amb 239 persones a bord. L'avió cobria la ruta Kuala Lumpur-Pequín quan va desaparèixer sense deixar rastre.

La confirmació no revelarà les raons de què feia a milers de quilòmetres de la seva ruta, i potser ni tan sols ajudarà a trobar el gruix de la nau, però acreditarà el seu destí més lògic i eliminarà totes les teories creatives.

«Les informacions inicials suggereixen que les restes són d'un Boeing 777, però hem de verificar fins i tot si són del vol MH370», va indicar ahir el primer ministre malaisi, Najib Razak.

No hi ha notícies d'un altre Boeing 777 estavellat ni perdut a l'oceà Índic, segons els registres d'aviació. La peça, de dos metres de llarg, és el que es coneix com un flaperó i està incrustada a l'ala de l'avió. Serà enviada a la ciutat francesa de Tolosa perquè els experts certifiquin de prop el que alguns investigadors ja han apuntat. A les restes es llegeix un número que podria ser de manteniment i que resoldria els dubtes. «És la primera possibilitat real que hàgim trobat un tros de l'avió», va afegir el ministre australià de Transport, Warren Truss.

Més escèptics són els familiars després de 16 mesos d'una desmoralitzadora sèrie de pistes falses i desmentiments. «No crec que ningú pugui confirmar-ho només a través de fotografies o vídeos, haurem de seguir esperant», assenyalava ahir a aquest diari per telèfon Steve Wang, pequinès de 26 anys que va perdre la seva mare al vol.

«No acceptarem una altra confirmació del 99% sinó del 100%», afegeix Xu Jinghong, una altra familiar. Wang lamenta que se n'assabentessin pels mitjans de comunicació i que tant les aerolínies malàisies com Pequín els ignorin. L'operació de recerca més costosa de la història no ha trobat un sol indici del vol des que va desaparèixer el març de 2013 pocs minuts després d'enlairar-se de Kuala Lumpur en direcció a Pequín. La xarxa global de radars va detectar que va fer mitja volta després que algú desconnectés els dos mecanismes de comunicació civils i es va dirigir cap als confins de l'oceà Índic. La versió oficial assegura que va caure quan va esgotar el combustible després de 10 hores de vol.

Sense pressupost

La troballa arriba quan la moral i els diners llanguien. Malàisia havia assumit temps enrere que potser el misteri no es resoldria mai i Austràlia, que sufraga el gruix de la factura, va advertir que la recerca no duraria eternament.

Notícies relacionades

L'illa de la Reunió està situada a 4.200 quilòmetres a l'oest de la zona de recerca submarina, i els experts asseguren que aquesta distància és compatible amb el temps transcorregut i els corrents marítims. Les teories més plausibles parlen d'un segrest per part d'algun passatger o dels pilots, un sabotatge o una avaria mecànica. Però el misteri ha alimentat altres possibilitats.

Alguns familiars de passatgers s'han aferrat al segrest i posterior aterratge en una base nord-americana o qualsevol variant que permeti imaginar-los vius. Tota esperança desapareixerà si aquest flaperó pertany al vol malaisi. « És una elecció molt dura: vull saber d'una vegada per sempre què ha passat amb la meva mare, però seguiré mantenint la fe», afegeix Wang.