NOVES TECNOLOGIES

Biometria per facilitar el dia a dia

Infal·lible, segura i còmoda: així és la nova forma d'autenticació que s'està implantant en diferents àmbits

faceid2cast lr

faceid2cast lr

3
Es llegeix en minuts
Anna Solà

Un nadó necessita entre 30 i 60 dies per aprendre a identificar perfectament els seus pares a través del reconeixement de la veu, l’olor i la cara. Però, després dels nombrosos avenços tecnològics, avui dia és una capacitat que no tenen només els éssers humans: les màquines han superat la ficció i han après a fer exactament el mateix a través de la biometria. És l’estudi dels paràmetres físics i de comportament d’una persona per identificar-la a partir de les seves característiques particulars.

Cada individu és únic: tenim certs trets físics i patrons de comportament que ens distingeixen els uns dels altres, com el termograma del rostre (el mesurament de la temperatura), les empremtes dactilars, la geometria de la mà, el patró venós de la mà, la veu, els patrons de la retina o l’iris. En conseqüència, aquests trets concrets, que són universals, particulars i permanents, serveixen per identificar-nos a través de mètodes automatitzats i les tecnologies de la informació i la comunicació. 

Mecanismes per «pagar per la cara» 

La biometria ofereix tres avantatges destacats: identifica les persones, reconeix que són presents i és inequívoca. Per aquesta raó, i gràcies especialment a la seva infal·libilitat, té cada vegada més aplicacions en els camps forenses, a les càmeres de videovigilància de moltes ciutats; governamental, en passaports o targetes d’identitat; personal, com en el bloqueig del telèfon mòbil amb l’empremta dactilar o els trets facials i comercial, tenint en compte que a la Xina, per exemple, s’utilitza la identificació de les característiques del rostre per pagar en alguns establiments.

Tot i que, com tota tecnologia presenta alguns reptes en matèria de seguretat, pel que fa al manteniment de la privacitat i la protecció de les dades personals biomètriques, aquest mecanisme d’identificació ofereix grans avantatges respecte a altres sistemes d’autenticació com les targetes, les claus, les contrasenyes i els PIN, mecanismes que estan sent substituïts progressivament. Aquesta tecnologia és més còmoda, ja que és una cosa que no es pot extraviar ni oblidar i no obliga a fer cap mena de manteniment.

«L’objectiu és poder accedir a totes les dades personals, a les coses que més ens importen o bé anar a qualsevol lloc sense portar absolutament res ni recordar cap contrasenya», destaca Joaquín Ochoa, director general del sector financer de Fujitsu España. «De moment, és la forma més segura d’accedir a l’smartphone, tenint en compte que aquests dispositius contenen les nostres dades bancàries i confidencials», afegeix. 

Reconeixement facial als caixers

En vistes dels avantatges que ofereix, CaixaBank està implementant progressivament la biometria als seus caixers. Es va començar a utilitzar al febrer i molts ja permeten treure diners identificant-se amb el reconeixement facial. Amb aquest canvi, l’entitat financera es converteix en la primera del món en oferir aquest servei a través de la biometria.

L’objectiu del banc, que ha desenvolupat aquest projecte en col·laboració amb els seus ‘partners’ tecnològics Fujitsu i FacePhi, és oferir una millor experiència i comoditat a l’usuari, així com més seguretat en les operacions. Els caixers disposen d’un ‘hardware’ i ‘software’ per validar fins a 16.000 punts diferents del rostre d’un sol usuari, cosa que garanteix una identificació segura al 100%. A més, aquesta tecnologia agilita el procés d’identificació del client i evita que hagi de memoritzar cap contrasenya.

Notícies relacionades

Qualsevol client de l’entitat financera pot utilitzar aquest servei als caixers que disposen d’aquesta tecnologia. No obstant, abans d’utilitzar el sistema per primera vegada, és necessari donar-se d’alta al servei a través de les tauleta dels treballadors de les oficines. És un procés de pocs minuts. 

Aquesta és la segona aposta de CaixaBank pels serveis tecnològics basats en la biometria, després de la seva experiència com a primer banc d’Espanya en llançar el reconeixement facial per operar en banca mòbil des de determinats dispositius iPhone.