El Periódico de L'Hospitalet

Hospitalet

ELS EMBOLICS DE LA NOVA MOBILITAT

Les bicicletes compartides de Mobike envaeixen les voreres de l'Hospitalet

Els ciutadans denuncien el "caos" que ha generat l'arribada dels vehicles de Mobike a la ciutat, mentre que l'Ajuntament el redueix a "casos puntuals"

El sistema de tancament del servei permet a l'usuari estacionar en qualsevol lloc, la qual cosa ha generat un debat entorn de l'ocupació de l'espai públic

ealos46159353 l hospitalet de llobregat  baix llobregat  06 12 2018  socie181207165458

ealos46159353 l hospitalet de llobregat baix llobregat 06 12 2018 socie181207165458 / DANNY CAMINAL

6
Es llegeix en minuts
Aitana Glasser

L’Hospitalet s’ha sumat des del setembre passat a la moda de la mobilitat compartida. Però el desembarcament de 500 bicicletes intel·ligents de la companyia xinesa Mobike, que es preveu que arribin al miler, han suscitat queixes entre els veïns de la localitat, que han vist com aquests vehicles han envaït voreres, places i altres espais per als vianants.

Mobike no disposa d’estacionaments fixos i l’usuari pot aparcar a qualsevol lloc

A diferència d’altres serveis de bicisharingMobike no disposa de punts d’estacionament fix ni d’un mecanisme de cadena que permeti lligar les bicicletes als punts d’aparcament autoritzats, sinó que el sistema de tancament de les bicicletes –amb un candau automàtic que bloqueja la roda posterior de la bibicleta, mitjançant l’aplicació mòbil, quan finalitza el viatge– permet l’usuari estacionar el vehicle a qualsevol lloc.

Això, en un dels municipis amb més densitat de població d’Espanya, pot comportar riscos, especialment si s’afegeix al’incivisme dels usuaris. I justament això és el que ha empipat els ciutadans, que es queixen delsperills  que suposa, sobretot, per a les persones amb mobilitat reduïda, més grans i invidents. “La situació era de preveure, perquè en altres ciutats ja ha passat; n’hi ha prou amb fer una mica de recerca a internet per veure que el sistema no era viable aquí”, comenta Óscar Martínez, un dels veïns més actius en la denúncia del sistema de Mobike a l’Hospitalet.

L’opinió de l’Ajuntament: "casos puntuals"

El previsible caos que podia generar aquest sistema d’aparcament va portar Barcelona a declinar l’arribada d’aquest model a la ciutat, ara per ara instal·lat a Madrid i Saragossa. Óscar Martínez, que viu al barri del Centre, on s’utilitza més aquest servei al costat deSanta Eulàlia i Bellvitge, denuncia que s’ha posat “un model de negoci per sobre de l’accessibilitat i l’ordre de la ciutat” i que les queixes reiterades, tant a l’Administració com a la companyia, no han servit de res. “La resposta de l’empresa és que passaran a recollir-la i no passen; la de la Guàrdia Urbana, que és una empresa privada i només poden avisar, i per a l’Ajuntament són casos puntuals”.

Els veïns han inundat les xarxes amb fotografies de bicicletes mal estacionades

Així ho defensa José M. García Mompel, tinent d’alcalde de Seguretat, Convivència i Civisme de l’Ajuntament de l’Hospitalet, que qualifica de reeixit el servei i explica que el consistori “pràcticament no ha rebut queixes”, una cosa que xoca amb el que comenten els veïns, que han inundat les xarxes amb fotografies d’aquests vehicles mal estacionats i asseguren haver presentat, davant de la Síndica de Greuges, un cententar d’imatges que ho demostren. “Des del consistori diuen que tenen consciència de cinc queixes per bicicletes mal aparcades i és sorprenent, perquè només amb les que he fet jo a la Guàrdia Urbana, ja n’hi ha moltes més”, ratifica Martínez.

No obstant, García Mompel assenyala que “la majoria de vehicles estan ben aparcats” i que “no es tracta d’un problema generalitzat”, però que, com qualsevol servei que s’instal·la per primera vegada, ha generat “varietat d’opinions”, algunes de les quals reflecteixen problemes “que no són insalvables”. En la mateixa línia es mou el director general de Mobike España, Hunab Moreno, que remarca que la companyia treballa en constant col·laboració amb l’Ajuntament, que informa de les bicicletes mal aparcades, que, posteriorment, retira el servei de recollida que patrulla la ciutat diàriament.

Un fet que contradiu de nou la versió dels veïns, que neguen haver-ho vist. “No hem vist mai ningú de l’empresa fent una actuació; a més, entenem que la precisió del GPS impedeix saber si la bici està ben aparcada en una vorera, si aquesta és estreta o ampla o si impedeix el pas als vianants”, defensaMarc Folch,portaveu de l’associació d’usuaris de bicicleta i de defensa del medi ambient La Saboga de l’Hospitalet.

Falta de sancions

Des de la companyia argumenten que ja s’han emprès algunes accions per donar solució a la polèmica, com la creació de 14 punts d’estacionament recomanat o la posada en marxa d’una campanya d’educació i civisme a través de les xarxes i de la mateixa aplicació. L’empresa atribueix la problemàtica a“una falta d’educació per part de l’usuari”.Que només es parli de suggeriments és, precisament, el que crispa els veïns, que demanen més mà dura davant d’un servei que incita i “facilita l’incivisme”, com defensaArturo Portela, veí de la localitat i president de l’Associació SUMEM, dedicada a lluitar per l’accessibilitat universal.

Mobike España no descarta sancionar en un futur, tot i que ara opten per conscienciar

“No estem en contra del sistema de bicis compartides, però l’Ajuntament no pot cedir l’espai públic a qualsevol preu: cal regular-lo abans que passi una desgràcia, perquè suposen un gran perill i trepitgen els drets ciutadans pel que fa a accessibilitat”. Per això, proposa que s’obligui –i no recomani– els usuaris a aparcar en punts específics i que s’imposin sancions econòmiques als qui incompleixin la normativa.

El director de Mobike España explica que, des de la companyia, “es fa un seguiment del comportament dels usuaris” i s’investiga els reincidents. No obstant, reconeixen que de moment “s’han fet avisos” però no s’ha imposat cap penalització econòmica, ja que entenen “que és més una falta de comprensió del model que una acció intencionada”, i recorda que el sistema és de moment una prova pilot, una “fase d’educar l’usuari més que de sancionar-lo”, cosa que no descarten fer en el futur.

La preocupació de l’expansió

L’èxit aconseguit a l’Hospitalet que, segons l’empresa, és la ciutat europea que més ús ha donat a aquest servei en el seu llançament, amb 30.000 viatges registrats el primer mes, ha fet plantejar-se a la companyia l’expansió a la resta de municipis de l’àrea metropolitana de Barcelona. “Estem en converses amb ajuntaments limítrofs com els de Cornellà, Esplugues i Barcelona,per poder plantejar un model metropolità de mobilitat compartida”, revela Moreno.

Un fet que preocupa encara més els veïns, per a qui l’extensió del servei comportaria un agreujament del problema, ja que “si ara són 500 bicis i ja és greu, quan siguin més no sabem què passarà”, diu Folch. La possibilitat d’establir una normativa legal generalitzada per a tots els municipis de l’àrea metropolitana –que de moment depèn de cada consistori–, una cosa que des de Mobike estan plantejant als ajuntaments, podria facilitar aquesta expansió.

Notícies relacionades

Mentrestant, diversos veïns i col·lectius de l’Hospitalet estudien de quina manera poden elevar les seves queixes al consistori i impedir que es propagui aquest model tal com està plantejat, i preparen, entre altres mesures, la creació d’un manifest col·lectiu i la possibilitat de portar al ple municipal una moció de la mà d’algun dels partits que qüestionen aquesta iniciativa, com ara ERC, que al novembre va exigir, en sessió plenària, conèixer el contracte firmat entre la companyia i el consistori i les mesures que s’emprendrien per solucionar aquest problema de mobilitat.

Més notícies de l’Hospitalet en l’edició local d’EL PERIÓDICO DE CATALUNYA

A Barcelona, només bicicletes amb cadenes

L’Ajuntament de Barcelona ha deixat clar que no permetrà l’arribada de Mobike fins que incorpori un sistema que permeti lligar les bicicletes als punts d’estacionament autoritzats, les 'U' instal·lades a les voreres. Sí que compleixen aquest requisit els dos serveis de bicicleta compartida que actuen a la capital, els de Donkey Republic i Scoot.