UNA història d'Horta-Guinardó... els jardins d'Hiroshima

Els jardins del submarí enterrat

Aquest parc del Baix-Guinardó recorda les víctimes del bombardeig d'Hiroshima

1
Es llegeix en minuts
ANNALISA PALUMBO / BARCELONA

Al darrere de la plaça d'Alfons el Savi descansen els jardins d'Hiroshima (Camèlies, 80), al barri del Baix Guinardó. Construïts arran de l'espai sense urbanitzar que va deixar la creació del túnel de la Rovira, els jardins s'ubiquen entre la plaça de la Font Castellana i el parc de les Aigües.

Inaugurats a l'inici de la dècada dels 90, són gairebé desconeguts, menys per la gent del barri que sovint hi passeja les seves mascotes. Deuen el seu nom a la ciutat japonesa que va patir el primer atac nuclear de la història. Aquest any es compleix el 70è aniversari dels bombardejos.

El 6 d'agost de 1945, els EUA van bombardejar la ciutat nipona situada al sud-est de l'illa, i van causar la mort de 120.000 persones. D'aquesta manera van posar punt final a la segona guerra mundial.

Els jardins barcelonins es van dedicar a Hiroshima amb motiu del 65è aniversari dels bombardejos i es van completar el 1999 amb unes terrasses cobertes de vegetació, bancs i camins que condueixen al parc de les Aigües. Un conjunt de 22 columnes de formigó recorda les víctimes de l'atac. Darrere dels jardins hi ha la biblioteca Mercè Rodoreda. Des  de la terrassa es pot apreciar una vista zenital del curiós submarí que descansa enmig dels jardins.

Notícies relacionades

L'escultura Submarí soterrat és de l'artista plàstic Josep Maria Riera Aragó i es va inaugurar el 1991. «La història del submarí va començar el 1986, quan l'ajuntament em va proposar uns llocs on col·locar una obra meva», explica el mateix Riera, que va elegir aquesta zona perquè anava a ser enjardinada. La paradoxa de la silueta d'un submarí en uns jardins dedicats a Hiroshima no va ser intencionada, ja que els jardins van ser batejats posteriorment a l'escultura.

«Com que estic especialitzat en ginys i màquines, em rondava pel cap jugar amb el concepte d'ocultació i amb la sorra», segueix Riera. El submarí, en bronze, descansa en una àrea de 32 metres. De la sorra surten el morro, la cabina i la cua. «Al principi molts nens jugaven grimpant a la meva escultura, que va ser pensada també amb aquesta funció -explica Riera-, fins que la zona es va convertir en un enorme parc per passejar els animals».