Anar al contingut

Quin tomàquet

Alimentaria descobreix un tomàquet híbrid que es cultiva a l'hivern i premia el primer vermut ecològic del món

FERRAN IMEDIO / BARCELONA

Quin tomàquet. Aquí, a Alimentaria, i ara, a l’abril. A la primavera. Però també a l’hivern. Al desembre, al gener, al febrer, al març... Que ningú se n’oblidi: el tomàquet és un producte d’estiu i el que es ven fora d’aquesta temporada és una fotocòpia de mala qualitat d’aquell. Fins que va arribar Gavà Grup, que va descobrir l’híbrid que va engendrar Semillas Fitó creuant dues varietats (tomàquet pera de Girona i costoluto genovese) i del qual pràcticament no hi havia rastre, i li ha tret brillantor comercial. Es diu Monterosa.
    Aquest tomàquet d’estiu (per sabor, per textura, per qualitat) plantat a l’hivern, potser la millor manera de descriure’l, es va parir a Cabrera de Mar (Maresme) després de vuit anys de recerca, però es cultiva al cap de Gata, on el clima és millor. L’han presentat a Alimentaria, i l’èxit, especialment entre els restauradors, és impressionant, perquè soluciona un problema seriós: ¿amb quins tomàquets bons es pot fer una amanida al febrer?
    El Monterosa, que molts confonen amb la varietat cor de bou per la seva asimetria i les seves costelles, destaca per la pell finíssima, la carnositat i l’equilibri del gust, amb un toc dolç i final afruitat. Un altre avantatge: al ser híbrid, es conserva molt més temps i aguanta més de 10 dies abans de consumir-lo, quan un de normal tan sols dura tres o quatre dies.
    Si aquest tomàquet ha obtingut el premi oficiós del públic (s’havia de veure com volaven les degustacions amanides amb oli i sal), les madrilenyes Bodegas Sanviver han obtingut tres guardons oficials per Zarro, el primer vermut ecològic del món. Tota la producció artesanal està certificada, del cep al raïm i fins i tot les herbes que s’hi infusionen, passant per la remolatxa i la canya amb què s’obté el sucre. Un ganxo més per a una beguda en ple auge. És un vermut vermell de color ocre i tonalitats ataronjades que en nas és suau, sense gaire sensació alcohòlica, amb records a donzell i canyella, i que resulta suau i amarg en boca, amb un gust llarg que es manté més temps al paladar que altres vermuts convencionals. Alimentaria li ha atorgat tres dels nou premis Innoval.
    Hi ha més begudes interessants i curioses que s’han vist a Alimentaria, ja sigui de grans marques o de petits elaboradors. Per exemple, un gegant com Freixenet ja està triomfant amb Ice, que es beu amb glaçons a l’estil del Moët & Chandon Ice Imperial, però amb una petita diferència: és 40 euros més econòmic (no arriba als 9 euros, i el xampany ronda els 50).
Saludable
Entre els petits s’ha d’anotar la cervesera artesana Beauty, ubicada en un raconet de la fira, que ha sorprès els que passaven per allà amb la seva cervesa ecològica amb àloe vera, amb un regust subtil i agradable, que a més aporta els beneficis per a la salut de l’àloe vera: ajuda a controlar la glucosa, millora el sistema immune, regenera les cèl·lules internes, aporta fibra, millora la relació sodi-potassi (ideal per a problemes d’hipertensió i per a la recuperació d’esportistes d’elit), és antioxidant... Un concepte de birra trencador com els vídeos de promoció a Youtube. No s’ho perdin.
    Una altra cervesa és La Chinata, especialitzada en derivats de l’oli d’oliva verge extra. N’ha creat una d’aromatitzada amb olives. També artesanal, sense pasteuritzar ni filtrar, amb notes d’ordi fresc, oliva i cítrics.