GENI EMPRESARIAL

Jeff Bezos recorda la frase d'un client: «Tant de bo venguéssiu escombretes»

El fundador d'Amazon explica en el seu llibre autobiogràfic com se li va ocórrer que la seva empresa podria vendre «qualsevol cosa»

47414528 60

47414528 60 / JIM WATSON (AFP)

3
Es llegeix en minuts
Carmen Naranjo / EFE

«Tant de bo venguéssiu escombretes d’eixugaparabrises, perquè he de canviar-les ja». Aquesta frase d’un client va ser el detonant perquè Jeff Bezos sabés que l’empresa que havia fundat, Amazon, podria vendre «qualsevol cosa», i així ho explica en un llibre el que és avui l’home més ric del món.més ric

«Crea y Divaga. Vida y reflexiones de Jeff Bezos», de l’editorial Planeta, és el títol d’aquest llibre que es publicarà simultàniament a 20 països, el pròxim 19 de novembre i del qual l’Agència EFE publica aquest diumenge un avanç amb el seu capítol «Por qué dejé un fondo de inversión», en el qual l’empresari explica com va començar la seva aventura.

Prologat pel periodista Walter Isaacson, el llibre explica com Jeff Bezos va arribar a crear Amazon, una empresa que distribueix 10.000 milions d’articles a l’any a tot el món, una botiga oberta 24 hores tots els dies de l’any, i relata la seva trajectòria i reflexions.

Des de records familiars a claus de les seves decisions empresarials, el llibre explica, entre altres qüestions, la raó per la qual Bezos va abandonar el fons d’inversió en el qual treballava el 1994 per muntar la seva pròpia empresa.

«El 1994 poca gent havia sentit parlar d’internetEra una cosa de físics i científics. Nosaltres l’utilitzàvem poc, però em vaig adonar que el seu creixement anual era del 2.300%. Qualsevol cosa que creixi a aquest ritme, per diminuta que sigui, es convertirà en una cosa gran».

Tres milions de llibres

El germen d’Amazon va ser pensar en una idea de negoci basada en internet i del que es podia vendre ‘online’. I va escollir posar a la venda una oferta universal de llibres perquè, recorda, «tenen una característica poc habitual, la categoria llibres conté més elements que qualsevol altra. N’hi havia més de tres milions disponibles i les llibreries més grans només en tenien 50.000 de disponibles».

Per posar nom a l’empresa, va pensar en elriu més gran del món, l’Amazones. Tot i que en alguna ocasió ha explicat que anteriorment la va denominar  «Cadabra», per «abracadabra». Però al dir-ho a un advocat a l’hora de constituir l’empresa, aquest li va preguntar, «¿cadàver?». I va canviar el nom.

Als llibres els van succeir la música i els vídeos, però en una consulta a clients un d’ells li va expressar el seu interès per aquestes «escombretes d’eixugaparabrises». Llavors «podem vendre qualsevol cosa», va pensar Bezos, que sempre ha volgut que Amazon fos «l’empresa més orientada al client del món».

Defensor del capitalisme

La seva estratègia davant la pandèmia del coronavirus, la curiositat per l’exploració espacial, el seu convenciment de les virtuts del capitalismela preocupació pel medi ambient, la seva tasca social o la seva filosofia d’emprenedoria a llarg termini són altres dels aspectes que revela aquest llibre.

Així, recorda com la seva passió des que era nen pelsviatges espacials ha quallat en la iniciativa Blue Origin, que considera la més important de totes les que porta a terme. Una aventura que l’ha portat a crear un sistema de coets suborbitals reutilitzables i una llançadora espacial capaç de transportar persones i càrregues pesants de forma rutinària fins més enllà de l’òrbita de la Terra.

També explica el seu manifest «Compromís pel Clima», llançat l’any passat, que té el propòsit d’arribar als objectius dels Acords de París 10 anys abans del previst i assegura que Amazon vol que el 2030 el 80% del seu consum energètic total es nodreixid’energies renovables. I arribar al 100% el 2040.

Fracassos inconfessats

Bezos parla també dels seus fracassos, que per a ell van units a la innovació: «Som el millor lloc del món on fracassar (¡hi tenim molta pràctica!)», assegura l’empresari, que denuncia que moltes grans organitzacions afirmen que promouen la innovació, però no volen ni sentir parlar dels experiments fallits.

Notícies relacionades

Convençut que el «do» que ha tingut en la seva vida són el seu pare i la seva mare, el llibre rescata records familiars, entre els quals es troba un dels seus avis quan tenia 10 anys. Va calcular els anys de vida que el tabac, a raó de tants minuts per calada, estava traient a la seva àvia. I l’hi va deixar anar. No va rebre la felicitació que esperava, però sí una lliçó del seu avi que encara recorda: «Un dia entendràs que costa més ser amable que llest».

Múltiples facetes d’un home al qual, confessa, li agrada prendre's les coses amb calma al matí i sobre el qual Isaacson assenyala: «Quan em pregunten qui, en el dia d’avui, està a l’altura de genis innovadors com Leonardo da Vinci, Albert Einstein o Steve Jobs, no en tinc cap dubte: Jeff Bezos».