A LA REVISTA '¡HOLA!'

Carmen Cervera: «El 'Mata Mua' no es ven»

La baronessa Thyssen espera arribar a un bon acord amb el Govern

mata mua car 1200

mata mua car 1200

3
Es llegeix en minuts
EL PERIÓDICO

Recordem. Després de la reobertura del Museu Thyssen-Bornemisza, quatre quadros no pengen de les seves sales: Martha Mckeen de Wellfleet (1944), d’Edward Hopper El pont de Charing Cross (1899), de Claude MonetCavalls de carreres en un paisatge (1894), d’Edgar Degas  i Mata Mua de Paul Gauguin, que pertanyen a la col·lecció privada de la comtessa Thyssen, de 77 anys. Tots quatre van sortir en ple confinament amb el permís d’exportació prèviament demanat al Ministeri de Cultura.

Aquest dimecres, a la revista ‘¡Hola!’, la baronessa insisteix: «El Mata MuaI aclareix: «En aquests moments no n’hi ha cap de venut. Podrien tornar a Espanya si finalment arribem a un acord amb el Govern». El Mata Mua de Paul Gauguin és una de les joies de la col·lecció de més de 420 obres que té deixades a la pinacoteca per conveni firmat el 1999 i pendent de reformulació des de fa més de tres anys.

La baronessa va transmetre fa unes setmanes els seus propòsits respecte a l’emblemàtica obra d’art a través del seu advocat, l’exministre Ángel Acebes. Cervera vol que el quadro «es quedi a Espanya» i per això està «disposada a continuar negociant amb el Govern un nou acord» sobre la continuïtat del préstec o la cessió de la seva col·lecció.

Tinc moltes despeses

En el seu ànim hi ha continuar negociant amb el Govern i arribar a un bon acord, avança: «Tinc hereus i hi he de pensar, segurament arribarem a un acord, per això he donat temps fins al 30 de setembre. Demano un lloguer anual. El vull per als meus hereus. No puc pretendre que ells facin el mateix sacrifici que jo. Deixar el préstec gratuït és impossible ja, no es pot. Tots tenim problemes».

Tita reconeix obertament, com ha fet en altres ocasions, que necessiten diners. «Tinc moltes despeses i quatre cases hipotecades, tinc problemes econòmics. Potser necessito vendre’n un dels quatre, però no tots quatre» .

Sobre si la desaparició dels quadros és una forma de pressió o xantatge al Govern, Cervera assegura: «No, ni de bon tros. Tan sols necessitava que tingués disponibilitat per poder deixar-los i vendre’n algun».

La baronessa ha tornat a recordar que li han arribat propostes des de l’estranger per, pagant un lloguer anual, exhibir la seva col·lecció, però mai se n’ha volgut anar d’Espanya. «Soc així, romàntica com a bona espanyola.»

Altruisme

Per la seva part, el ministre de Cultura i Esports, José Manuel Uribes, ha apel·lat a l’«altruisme» de Carmen Cervera per arribar a un acord sobre la permanència de la seva col·lecció d’art al Museu Thyssen-Bornemisza i que passa «necessàriament» per la tornada del ‘Mata Mua’ de Paul Gauguin a la pinacoteca madrilenya.

El titular de Cultura, en una entrevista a ‘Los Desayunos’ de TVE, ha admès que no ha reprès les negociacions amb la baronessa després de la seva presa de possessió com a ministre, però ha expressat la seva voluntat de reunir-se amb ella i «mirar cap a davant» després de la sortida de l’obra de Gauguin i dels altres quadros del museu.

«No hi ha hagut negociació pròpiament dita en aquests mesos. Jo ja m’ho vaig trobar així, però em reuniré amb ella per parlar de qualsevol acord en relació amb la seva col·lecció», ha indicat del ministre, que ha recordat que durant anys la baronessa va cedir els seus quadros gratuïtament al Museu Thyssen.

«Ara vol algun tipus de renda», ha explicat Uribes, que també ha precisat que la situació actual no és la del 2019 en al·lusió a la crisi provocada per l’alerta sanitària. «Veurem a quin acord arribem perquè torni necessàriament el ‘Mata Mua’ i alguns dels altres quadros, si no els ha venut, i és conscient que estem en un moment d’una crisi seriosa i que s’ha de fer un esforç molt gran perquè la cultura resisteixi», ha indicat.

Notícies relacionades

El ministre ha insistit, no obstant, que el Museu Nacional Thyssen Bornemisza és «intocable» i aquest litigi afecta exclusivament la col·lecció privada de la baronessa.

Els problemes per renovar el conveni del préstec del fons privat pel descontentament de Carmen Thyssen amb les condicions ja es va posar de manifest quan l’any 2012 la baronessa va vendre a Londres The lock (La resclosa), de John Constable, per 28 milions d’euros.

Temes:

Auditori