La dissenyadora nord-americana de culte, de 93 anys, visita Barcelona

«Les 'celebrities' van cada cop més mal vestides»

Iris Apfel, padrina del 080, presenta un documental sobre la seva vida

Apfel, ahir, en la presentació del documental ’Iris’ a la Fundació Miró.

Apfel, ahir, en la presentació del documental ’Iris’ a la Fundació Miró. / DANNY CAMINAL

2
Es llegeix en minuts
MIREYA ROCA / BARCELONA

Decoradora, dissenyadora i, sobretot, una llegenda atemporal de la moda. Iris Apfel, tot un personatge de la societat novaiorquesa, ha exercit aquesta setmana de padrina de la passarel·la 080 i, de passada, ha aprofitat per presentar, ahir a la Fundació Miró, el documental Iris, un passeig per la seva vida personal i professional. Idolatrada per fashionistes i creadors, als seus 93 anys, Apfel té un estil tan admirat que va ser objecte d'una exposició al Metropolitan de Nova York titulada Rara avis que exposava 80 vestits de la seva col·lecció. Va ser el 2005, però molt abans el gust exquisit d'aquesta dona que va ser editora del diari Women's Wear Daily ja la va convertir en la decoradora de la Casa Blanca.

Amb maxipolseres de turquesa, collarets XXL a joc, un vestit Custo Barcelona i ulleres rodones com platets (la seva senya d'identitat), va explicar que durant aquests dies ha visitat la mostra El cos vestit del Museu de Disseny i, en el seu afany de recórrer mercats d'ocasió, va visitar els Encants, on es va gastar 60 euros en cinc bosses, dos collarets i botons de nacre.

Sobre el seu estil eclèctic, un dels més venerats en el món de la moda, reconeix que no té regles, però tot té una història al darrere. «A penes passo temps pensant com vestir-me. A més, és millor ser feliç que anar ben vestida». El seu secret radica a barrejar peces de disseny amb peces de mercat d'ocasió. «El preu no té res a veure amb l'estil perquè aquest és actitud i l'has de treballar, mentre que la moda la pots comprar», diu.

Notícies relacionades

En la seva opinió, Balenciaga ha sigut el millor modista de la història i considera que «dels 50 als 80 van ser anys productius i en què el prêt-à-porter es va fer popular». En canvi, creu que avui no destaca el treball de ningú. «Es creen peces de milers de dòlars per a noies de 18 anys i les dones grans, que se les poden permetre, no troben res», es lamenta. I sobre les celebrities és molt crítica: «Cada vegada van més mal vestides: és trist perquè l'únic que saben fer és guanyar diners».

ASSESSORA DE MICHAEL KORS

Malgrat la seva avançada edat assegura tenir munts de projectes. A més de viatjar i dissenyar, assessora Michael Kors, fa classes a la Universitat de Texas, ven els seus accessoris a la telebotiga... I encara que renega quan diu que en la nostra societat és un pecat envellir, «detesta» que amb la cirurgia estètica «tot està homogene­ïtzat».

Temes:

Moda