El patrimoni

Una col·lecció d'art de museu

El llegat artístic dels Alba és un dels més grans del món amb 'goyas', 'tizianos', 'grecos' i 'rembrandts'

2
Es llegeix en minuts
NATÀLIA FARRÉ / BARCELONA

Dos-cents quaranta-nou olis amb firmes que treuen el singlot: Tiziano, Rubens, Goya, El Greco, Rembrandt... 177 aquarel·les. 137 miniatures. 54 dibuixos. 52 tapissos. 31 ceràmiques. Un arxiu històric valorat en 41 milions d'euros que conserva joies com 21 manuscrits de Colom i el testament de Ferran el Catòlic, a més de les capitulacions matrimonials de Joana la Boja i Felip el Bell. I una biblioteca de 18.000 volums entre els quals hi ha la primera edició del Quixot i la Bíblia de la Casa d'Alba. Déu n'hi do.

És la col·lecció d'art de la Casa d'Alba, un dels fons privats més importants del món. I que ho podria haver estat molt més si els bombardejos de la guerra civil no haguessin acabat amb la col·lecció de gravats i amb molts dels lligalls llavors conservats. I si María Teresa Cayetana de Silva y Álvarez de Toledo, la tretzena duquessa d'Alba i musa de Goya, no hagués mort sense descendència i el seu llegat no s'hagués fraccionat. Moltes de les grans obres que atresorava la família -La Venus del espejo, de Velázquez; La escuela del amor, de Correggio; i La virgen de la Casa de Alba, de Rafael Sanzio, entre elles- van acabar en mans de Godoy i avui es mostren en importants museus estrangers.

Tot i així, malgrat els avatars de la història i de la família, els Alba segueixen conservant una col·lecció digna de museu que fa dos anys va omplir el palau de Cibeles de Madrid en l'exposició més àmplia que s'ha fet mai dels seus fons: El legado Casa de Alba. Mecenazgo al servicio del arte. Una mostra amb un total de 150 peces que incloïa els autògrafs de Colom, obres de Tiziano, Murillo, Ingres, Renoir, Rubens, Ribera, Zurbarán i Zuluoga, i el cèlebre oli La duquesa de blanco, de Goya, a més a més de La virgen de la granada, de Fra Angelico, l'única obra del mestre renaixentista italià que està en mans privades i que mai abans havia sortit del palau de Liria.

Notícies relacionades

L'origen dels fons

La peça la va adquirir a Florència Carlos Miguel, catorzè duc d'Alba, que va dur a terme una tasca de mecenatge que va ajudar a incrementar una col·lecció que va començar Fernando Álvarez de Toledo y Pimentel, tercer duc d'Alba i home de confiança de Carles V i Felip II, i que va créixer amb el que havia acumulat el marquès del Carpio i que Jacobo, el pare de Cayetana, i la fins ara duquessa van completar amb peces d'impressionistes francesos i autors espanyols de la talla de Picasso, Miró i Sorolla.