PERTEGAZ , BALENCIAGA I PEDRO ROVIRA, ENTRE ALTRES, FIRMEN LES PECES

Barcelona exposa un centenar de models de l'alta costura catalana

ART TÈXTIL  3 A dalt, models de Carmen Mir (1952), El Dique Flotante (1956), Balenciaga (1957), Pedro Rodríguez (1957). A sota, a l’esquerra, creacions d’Asunción Bastida (1945) i Carmen Mir (1954). A la dreta, barrets de l’època firmats per Maison Germaine i Pilar Gabasa, entre d’altres. A sota, una mostra de les teles de Textil Group. A la silueta, una creació de Pedro Rodríguez (1968).

ART TÈXTIL 3 A dalt, models de Carmen Mir (1952), El Dique Flotante (1956), Balenciaga (1957), Pedro Rodríguez (1957). A sota, a l’esquerra, creacions d’Asunción Bastida (1945) i Carmen Mir (1954). A la dreta, barrets de l’època firmats per Maison Germaine i Pilar Gabasa, entre d’altres. A sota, una mostra de les teles de Textil Group. A la silueta, una creació de Pedro Rodríguez (1968). / RICARD CUGAT

2
Es llegeix en minuts
CARMEN MUÑOZ / BARCELONA

Catalunya va tenir als anys 20 una gran connexió amb París, capital de la moda, gràcies a la indústria tèxtil que es va desenvolupar fonamentalment a Sabadell i Terrassa. Va ser l'època daurada d'una moda genuïnament catalana que va donar noms tan importants com Manuel Pertegaz, Pedro Rodríguez, Carmen Mir, Asunción Bastida, Rosser i Pedro Rovira, entre d'altres. El Palau Robert ha reunit un centenar de vestits d'aquests mestres de l'alta costura, entre els quals també s'inclouen peces de Balenciaga, Margarita Nuez (autora de molts sastres de la reina Sofia) i de cases importants com Santa Eulalia i El Dique Flotante.

Les creacions provenen de la col·lecció privada de vestits Antoni de Montpalau i s'exhibeixen per primera vegada a Barcelona després d'haver estat presentades al Museo del Traje de Madrid i en altres ciutats com Oviedo i Terol.

El crític d'art i comissari de l'exposició, Josep Casamartina, va explicar ahir que la mostra «revaloritza l'alta costura barcelonina i catalana del segle XX, i va pronosticar que tindrà «molt bona acollida» entre el públic, ja que 41.000 persones la van visitar quan va ser presentada al Museo del Traje de Madrid. També va recalcar el bon emplaçament de la mostra, ja que el Palau Robert és a la cruïlla de rambla de Catalunya, passeig de Gràcia i l'avinguda de la Diagonal, «tradicionalment ocupada per les botigues d'alta costura».

Segons el comissari de la mostra, es pot parlar d'una moda catalana a partir d'uns quants esdeveniments que van tenir lloc a la ciutat: la inauguració el 1919 de la primera botiga de Pedro Rodríguez, l'obertura d'una sucursal de Lanvin un any després a la rambla de Catalunya i l'organització del saló de la moda amb desfilades pioneres a l'Estat espanyol. El 1920 s'obren seccions d'alta costura a Santa Eulalia i El Dique Flotante, i Pedro Rodríguez es consagra com a puntal de la moda espanyola juntament amb Balenciaga.

Notícies relacionades

L'exposició té una secció on es poden veure els esbossos dels models de Pedro Rodríguez, protagonitzats per Clara Ángela López, «la model preferida per Rodríguez als anys 50», va explicar Casamartina. I en un aparador s'hi exposen mostres dels brodats de la casa catalana Luguel, la mateixa que es va encarregar de brodar l'espectacular vestit de núvia de Letizia Ortiz, obra de Pertegaz.

Tampoc hi falten els barrets de Maison Germaine i Pilar Gabasa (dona del periodista Jaime Arias) i les sabates, algunes de Loewe, Álvarez i Durany. Sobre aquest últim, Casamartina va explicar una anècdota: «Li van fer un consell de guerra per vendre unes sabates a un preu excessiu».