MOLÈSTIES AEROPORTUÀRIES

Gavà s'oposa a la construcció de la quarta pista de l'aeroport

L'ajuntament qualifica de "propostes sense fonaments" la pista sobre el mar i el canvi cap a un model de pistes independents, dues de les mesures suggerides

El consistori demana que el pla de creixement de la infraestructura se cenyeixi al nou pla director i tingui en compte les aportacions dels municipis afectats

Un avió despega del aeroport de Barcelona.

Un avió despega del aeroport de Barcelona. / DANNY CAMINAL

2
Es llegeix en minuts
El Periódico

L’Ajuntament de Gavà ha mostrat aquest dimarts el seu rebuig a la construcció d’una quarta pista sobre el mar a l’aeroport de Barcelona-el Prat defensada pel president de la Fira de Barcelona, Pau Relat, i al canvi d’operativa amb pistes independents proposat pel president de l’Associació de Línies Aèries (ALA), Javier Gándara, que implicaria el sobrevol d’avions en municipis propers a l’aeroport. 

A través d’un comunicat, el consistori ha qualificat les dues idees de “propostes sense fonaments” i ha mostrat el seu ferm rebuig a “qualsevol proposta que pretengui maximitzar la capacitat de l’aeroport a costa de deixar indefensos els municipis de l’entorn”, amb l’objecte de “mantenir la compatibilitat de la infraestructura amb la qualitat de vida dels veïns”.

L’ajuntament gavanenc ha precisat, a més, que “no es necessiten ‘lobbies’ que pressionin amb una proposta o una altra”, sinó “estudis que permetin avançar-nos a la saturació de l’aeroport i avaluar les alternatives existents”.

En aquesta línia, l’ajuntament demana “sentit comú” tant als responsables de la Fira com d’ALA i els insta tots dos a, abans de llançar “propostes frívoles i obrir debats innecessaris”, reclamar estudis predictius de creixement de la infraestructura, per analitzar les hores de saturació de la infraestructura i trobar altres solucions.

Propostes alternatives

Una d’aquestes vies alternatives, diuen des del consistori, passa per una “gestió coordinada amb altres aeroports catalans”, amb l’objectiu de rendibilitzar les infraestructures aeroportuàries ja construïdes. Una proposta que, recorden, ja va traslladar fa dos anys el llavors conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, als municipis de l’entorn.

L’exconseller ja va anunciar als alcaldes de la zona que la voluntat de l’Executiu català era augmentar la capacitat de l’aeroport sense canviar la seva configuració, ja que consideraven que el funcionament en pistes segregades (que desvia les maniobres de sortida cap al mar) és la millor opció per minimitzar l’impacte acústic al territori.

Pel Govern central, la solució passa per convertir l’aeroport de Girona en la 'quarta pista' del Prat, un remei pel qual s’ha apostat en el pla director de l’aeroport presentat al febrer, i que sembla més factible després del protocol firmat per AENA i Adif per construir una nova estació d’alta velocitat que permetrà connectar els aeroports de Girona i Barcelona.

Aquesta intervenció, que s’acompanyarà de l’ampliació de la terminal de passatgers de l’aeroport de Girona en 70.000 metres quadrats, garantiria la capacitat de l’aeròdrom del Prat a llarg termini, infraestructura que espera passar dels 55 milions d’usuaris que atén ara a absorbir 70 milions de passatgers el 2026. 

Consens amb el món local

Per tot això, l’Ajuntament de Gavà insisteix en què, si es decidissin estudiar altres alternatives per fer front a aquesta expansió, s’haurà de fer sota el paraigua d’aquest nou pla director i, sobretot, en consens amb les administracions locals afectades, que continuen exigint "encara més responsabilitat" a l’aeroport sobre la seva afectació als municipis del voltant.

Notícies relacionades

Per garantir que no es plantejaran escenaris alternatius a la proposta plantejada pel Govern, el consistori vol que es posin sobre la taula els estudis dels possibles escenaris futurs i que es blindin les configuracions menys nocives per al territori, i ha convidat, a més, els presidents de la Fira i d’ALA a reunir-se amb els alcaldes de les localitats afectades per conèixer de primera mà la feina realitzada. 

Més notícies de Gavà a l’edició local d’EL PERIÓDICO DE CATALUNYA