Compromís centenari

Fa un segle que Isaac Carasso va crear el primer iogurt Danone, un aliment simple per millorar la salut de les persones. Avui dia, els seus productes són presents a més de 120 mercats

histricas-y-publicidad-6

histricas-y-publicidad-6

5
Es llegeix en minuts
ALBERTO GONZÁLEZ / Redacción

Abans que la història d’una marca, aquesta és la història d’un home–Isaac Carasso–que l’any 1913 va decidir abandonar els Balcans enmig de la guerra per tornar a Espanya, la terra dels seus avantpassats. Va arribar a Barcelona tres anys més tard i, preocupat per la salut del seu fill Daniel i les molèsties digestives que patien molts petits en aquella època, l’emprenedor va decidir fer alguna cosa. Tancat al seu taller, Carasso va començar a elaborar un producte tan simple com el iogurt, barrejant llet fresca i ferments, i el va batejar amb l’afectuós sobrenom del seu fill: Danone. El primer iogurt de la marca es va vendre a Barcelona l’any 1919. Una dècada després, Daniel també es va introduir en el negoci familiar i va ampliar amb èxit la seva activitat a França.

El 1941, amb Europa com a protagonista d’una nova guerra, va decidir emigrar a Amèrica, on el iogurt encara no tenia gaire popularitat. Però Daniel estava convençut que aviat podria ocupar aquest buit al mercat. I va ser així com va llançar la marca Dannon, que s’adaptava als gustos locals incorporant fruita al iogurt.

Després de la guerra, en una època d’industrialització i creixement, Daniel va tornar a Europa i va fer créixer l’empresa, investigant incansablement sobre els beneficis i la qualitat dels seus iogurts, fent-los assequibles a tot el món i creant nous gustos.

Va tenir una associació amb l’empresari francès Antoine Riboud, amb qui compartia la mateixa visió empresarial i ambició. Junts aconseguirien projectar el negoci a escala internacional. Però sense canviar mínimament el seu objectiu inicial: aportar salut a través de l’alimentació al major nombre de persones possible.

Progrés social

En l’actualitat, Danone és una empresa líder global d’aliments i begudes que opera en categories centrades en la salut i de ràpid creixement en tres àmbits de negoci: productes lactis i d’origen vegetal, aigua i nutrició especialitzada.

Convençuda que la salut de les persones està connectada amb la del planeta –d’aquí el seu eslògan ‘One planet; one health’–, la firma ha introduït la sostenibilitat entre els seus objectius de cara al 2030. El model de negoci inclou el repte d’obtenir la certificació B Corp a escala global, reflectint un compromís amb la transparència i la confiança. D’altra banda, Danone es compromet a operar d’una manera eficient, responsable i inclusiva.

La companyia desenvolupa programes per sensibilitzar sobre una bona alimentació i hidratació

A més, l’empresa ha desenvolupat el protocol de benestar animal juntament amb l’associació Compassion in World Farming (CIWF) i l’Institut d’Investigació i Tecnologia Agroalimentària (IRTA), que recentment ha sigut certificat per AENOR (Agència Espanyola de Normalització i Certificació).

I com a mostra del compromís amb el territori, Danone recorda que el 100% de la llet fresca utilitzada a les seves fàbriques és local, de proximitat. També utilitza ferments propis: “Tenim la col·lecció més gran de ferments del món amb més de 3.000 ceps que vam començar fa més de 90 anys”, expliquen des de l’empresa.

Alimentar el canvi

La celebració del centenari de Danone gira entorn de la importància de cuidar les noves generacions amb una dieta més saludable i sostenible. Entre les diferents accions dutes a terme destaca la iniciativa ‘Alimentando el cambio’, un programa que desenvolupa amb Ashoka, la Societat Espanyola per a l’Estudi de l’Obesitat, el Ministeri d’Educació i Formació Professional i la Fundació Trilema.

Amb una inversió d’un milió i mig d’euros, el programa vol transformar els hàbits d’alimentació i hidratació dels nens a Espanya, afavorint la introducció de fruites, cereals i productes lactis en moments de consum que solen presentar un patró alimentari menys saludable. Així mateix, la iniciativa fomenta el consum d’aigua com a beguda fonamental per a una correcta hidratació.

Les accions d’‘Alimentando el cambio’ també inclouen una sèrie de projectes integrals a l’aula –amb formació i eines per a directors, professors, famílies, monitors de menjador i estudiants–, que seran desenvolupats inicialment en 15 escoles espanyoles, i accions dirigides a la comunitat perquè integrin en el dia a dia hàbits de vida i compra més saludables.

Participants en la Danone Nations Cup.

Un altre projecte destinat a promoure bons hàbits en la infància és la Danone Nations Cup, el torneig més gran del món de futbol per a nenes i nens de 10 a 12 anys, que aquest any celebrarà el seu final mundial a Barcelona (el 12 d’octubre al RCDE Stadium), tot coincidint amb el centenari de la companyia. L’excapità del Barça, Carles Puyol, s’afegeix a aquesta causa com a ambaixador per inspirar a la infància no només a jugar al futbol sinó també a assumir un paper positiu en el món. A escala global, més de dos milions de nens participen de la Danone Nations Cup posant en pràctica valors com l’esforç, el respecte, el ‘fair-play’ i la companyonia.

Posició de mercat

Notícies relacionades

Amb més de 100.000 empleats i productes venuts a més de 120 mercats, l’any passat Danone va registrar unes vendes de 24.700 milions d’euros. Només la divisió làctia i de productes vegetals (EDP) va arribar als 13.000 milions, dels quals el 15% correspon als productes d’origen vegetal, en expansió.

“Hem ampliat la gamma d’ingredientsd’origen vegetal, desenvolupat noves línies –amb gelats i begudes a base de cafè– i hem expandit marques clau a nous mercats geogràfics”, expliquen des de l’empresa. De fet, apunten que la seva ambició és “triplicar aquest àrea de negoci fins a l’any 2025". Una diversificació per la qual Isaac i Daniel Carasso haurien sentit un profund orgull.

Últimes novetats de la marca

L’any passat, i amb la voluntat de ser la celebració del centenari, Danone va llançar al mercat la gamma de iogurts 1919 amb els dos productes que va començar a comercialitzar Isaac Carasso fa un segle: el iogurt natural i el quefir (en la fotografia inferior). Paral·lelament, Danone ha afegit altres novetats a aquesta gamma: el iogurt natural endolcit amb sucre de canya, el iogurt de llimona, el iogurt amb nous i mel i el quefir de nabius. Gustos de l’ahir adaptats als gustos d’avui.

Temes:

Alimentació