Anar al contingut

NOVETATS FORMATIVES

El curs comença amb 25 nous instituts escola i més professorat

La campanya escolar 2019-2010 comença avui amb 1.581.534 alumnes i una plantilla de 72.535 docents

Es posen en marxa 25 nous instituts escola i 8 instituts per donar sortida a l'increment de l'alumnat

El curs comença amb 25 nous instituts escola i més professorat

El curs escolar comença avui a Catalunya amb 1.581.534 alumnes dels diferents ensenyaments: infantil, primària, ESO, batxillerat, FP, de règim especial, centres d’adults i a distància. Per poder atendre l’escolarització, el Departament d’Educació de la Generalitat compta amb una plantilla de 72.535 docents, una xifra que suposa 670 places més que en el curs anterior.

El número d’escolaritzats es manté estable en relació amb l’any passat i només s’ha produït un creixement de 536 alumnes. On més creix l’alumnat és a l’ESO, amb 6.961 alumnes més. També s’incrementa al batxillerat i els cicles formatius –amb poc més de 1.000 alumnes més cada un– i, al contrari, disminueix en primària, amb 9.287 alumnes menys.

Per donar resposta al creixement del nombre d’alumnes, s’ha ampliat la plantilla dels centres públics, amb 670 nous docents. Aquest fet implica que el nou curs comptarà amb 72.535 mestres i professors, una xifra superior a la de l’any passat, malgrat que l’alumnat es manté estable. També amb l’objectiu d’estabilitzar les plantilles dels centres i alhora reduir la interinitat entre els docents, es convocaran oposicions per a 3.155 places.

Alumne

Un alumne estudia a la biblioteca de la seva escola / DEPARTAMENT D’EDUCACIÓ

413 centres, en obres el 2019

Una de les novetats del curs és que començarà amb 25 nous instituts escola a diferents punts del territori, que escolaritzaran 9.857 alumnes. També s’estrenen 8 instituts nous (a causa del creixement d’alumnat en secundària), majoritàriament d’ESO (el Prat de Llobregat, Sarrià de Ter, Lloret de Mar, Sabadell, Barcelona) i també específics d’FP (Castellar del Vallès i Sant Cugat del Vallès).

Durant aquest 2019, s’hauran dut a terme obres  en 413 centres per un valor total de 67.304.000 euros. En concret, s’han planificat 4 centres de nova construcció (Institut Maria Espinalt de Barcelona, Institut El Prat de Llobregat, Secció d’institut Can Record de Sant Esteve de Palautordera i Escola de Sant Iscle de Vidreres); grans ampliacions i grans adequacions (23); i actuacions de millora (386).

Servei comunitari i millora de l’oralitat

Aquest any, tots els centres educatius –tant públics com concertats– implantaran el servei comunitari a 3r o 4t d’ESO. D’aquesta manera, prop de 80.000 alumnes, dins del currículum, efectuaran accions obligatòries de servei comunitari. L’objectiu és que adquireixin els valors de la competència social i ciutadana.

Una altra de les novetats és que aquest curs s’engega un nou programa per promoure i millorar l’expressió oral de l’alumnat. Així, s’incrementaran les activitats orals, tant les acadèmiques com les escolars i d’entorn. S’inclourà formació per al professorat i a través de les xarxes de centres es promourà la transferència d’experiències.

En l’àmbit de la innovació, s’implantaran programes de promoció de la robòtica i d’innovació avançada (‘Big Data’, intel·ligència artificial, realitat immersiva i analítica de dades). També es posarà en marxa el projecte d’Escoles d’Evidències, un projecte d’experimentació educativa per generar innovacions basades en evidències d’aprenentatges. La finalitat és aconseguir que la innovació es transformi en millores, especialment als centres educatius

Per uns postobligatoris més flexibles

El Departament d’Educació aposta per uns ensenyaments més flexibles i adaptats a les diferents motivacions dels joves. És per això que, per primera vegada, es posa en funcionament un batxillerat de 3 anys, que permet alhora a l’alumne obtenir un títol de cicle formatiu de grau mitjà artístic o esportiu. Es podrà dur a terme com a prova pilot als següents centres:

• Institut Ferran Tallada (Barcelona)
• Institut de
Vic. Institut Jaume I de Salou.
• Escola d’Arts d’Olot.
• Escola d’Art Ondara (Tàrrega)•
 Escola d’Arts de Móra la Nova i Institut Julio Antonio de Móra d’Ebre.
• Institut Joanot Martorell d’Esplugues de Llobregat

Quant a la formació professional, s’introdueixen nous programes que facilitaran l’acreditació de competències i l’oferta compartida amb el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies. A l’FP dual, s’impulsarà una visió integrada a partir del desplegament del model català de formació dual, amb un acord de concertació entre agents socioeconòmics i la Generalitat.