Automoció

Bogeria: els cotxes que més es venen són els que es ‘prohibiran’

La creació de zones de baixes emissions ja és una realitat a les poblacions que superin els 50.000 habitants

Bogeria: els cotxes que més es venen són els que es ‘prohibiran’
1
Es llegeix en minuts
El Periódico

Els vehicles contaminants, que són els que no disposen d’etiqueta mediambiental, tenen data de caducitat a més d’un lloc. L’aprovació de la nova normativa que entrarà en vigor el 2023 obliga a la creació de zones de baixes emissions (ZBE) a totes les poblacions que superin els 50.000 habitants

La teoria no s’assembla gens a la pràctica, ja que la realitat del parc automobilístic espanyol és ben diferent de les propostes de canvi que plantegen les institucions. Amb la implantació d’aquesta nova regla, els cotxes més antics i contaminants són els que surten més perjudicats, malgrat que siguin els que més es venen. 

Aquest fet és conseqüència de l’augment general dels preus, que propicia a l’escassetat i l’encariment dels vehicles nous, a més d’incitar els compradors a adquirir automòbils de segona mà

Cotxe més utilitzat

Les administracions motiven els consumidors a optar per comprar models més nets que ajudin a tenir cura del medi ambient. Tanmateix, els cotxes elèctrics no són ni els més utilitzats ni els que més se solen trobar al mercat d’ocasió, a causa del seu cost alt, que no encaixa amb la situació econòmica general de l’individu. 

Els conductors opten per alternatives que econòmicament són més assequibles, de manera que els automòbils amb més de 15 anys d’antiguitat de dièsel són els més demandats a les adquisicions de segona mà. Des de començament d’any han experimentat un creixement del 7,3%, amb un total de 652.280 unitats, que representen el 38,5% de quota. 

Notícies relacionades

A l’altre costat se situen els cotxes que tenen només un any d’antiguitat, que no canvien gairebé de mans a causa de la falta de cotxes nous. Aquests han percebut una caiguda del 17% des de principis del 2022.

Aquestes característiques (el gasoil i l’antiguitat de més de 15 anys) fan que formin part dels vehicles sense etiqueta de la DGT, de manera que tenen vetada l’entrada a les ZBE.