Tecnologia nostàlgica

Què és Dispo, la nova xarxa social de fotos que vol competir amb Instagram

  • Com amb les antigues càmeres d’un sol ús, l’‘app’ fa que hagis d’esperar 24 hores per veure les imatges

  • Fundada pel cèlebre youtuber David Dobrik, la plataforma funciona amb invitació perquè està en desenvolupament

Què és Dispo, la nova xarxa social de fotos que vol competir amb Instagram
2
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Potser no us en recordareu, però hi va haver una època en què la gent no es passava el dia fent-se fotos per compartir les seves experiències a les xarxes socials i que per revelar aquestes imatges havies d’esperar al següent dia. Doncs aquella època podria estar de tornada. Almenys això és el que pretén Dispo, una nova aplicació de fotografia que pretén competir amb Instagram fent que les imatges que fem no puguin veure’s fins a 24 hores després.

Tant en el seu funcionament com en la seva estètica, la plataforma s’assimila a les antigues càmeres d’un sol ús. Les fotografies que fem es ‘revelen’ l’endemà i no hi ha eines d’edició amb filtres ni se’ls pot afegir text ni etiquetar. Aquest senzill sistema es complementa amb la possibilitat de crear àlbums de fotos públics o privats –coneguts com a ‘rolls’– per compartir amb amics. Pots clicar a ‘m’agrada’ i comentar les imatges d’altres usuaris, però no parlar amb ells en xats privats. Dispo cerca que es guanyi més espontaneïtat i es desincentivin les aparences.

Creada per un youtuber

Amb aquesta nostàlgica promesa, Dispo està començant a convertir-se en un fenomen social, especialment entre la generació Z, els nascuts entre 1995 i 2005. Això es deu al fet que darrere hi ha David Dobrik, un dels youtubers més famosos del món, que va fer el salt a la fama després de convertir-se en una estrella a la xarxa social de vídeos curts Vine, ja extinta.

A les seves conegudes festes, Dobrik i els seus amics utilitzaven càmeres d’un sol ús. S’ho passaven tan bé recuperant fotos de borratxera que havien oblidat que això va servir d’inspiració perquè el desembre del 2019 fundés la plataforma. «Seria com el final de ‘Ressaca a Las Vegas’ cada matí», ha explicat el ‘The New York Times’. Des d’aleshores, Dobrik ha promocionat Dispo en altres xarxes com Instagram, on compta amb 14,3 milions de seguidors. El recolzament d’altres amics ‘influencers’ va ajudar en aquest impuls publicitari de l’‘app’.

Atracció dels inversors

Dobrik i set persones més treballen a la plataforma, que compta amb el recolzament financer d’inversors com Alexis Ohanian, cofundador de Reddit, el fòrum més gran dels Estats Units. A l’octubre va aixecar una ronda de finançament de quatre milions de dòlars i ha atret l’interès de fons de capital risc. La seva valoració podria rondar els 100 milions de dòlars, segons va avançar ‘The Information’.

Després de saltar al mercat, al febrer es va convertir en la quarta ‘app’ més descarregada de l’Apple Store, que va arribar als 10.000 usuaris, el màxim per a la seva última versió encara en desenvolupament.

Notícies relacionades

De moment, l’accés a Dispo és limitat i només s’hi pot entrar si t’hi convida algú que ja té un compte o posant-te en una llista d’espera. Com ha passat amb Clubhouse, una altra xarxa social emergent, això es deu al fet que les dues aplicacions estan en fase de desenvolupament i volen evitar una entrada massiva d’usuaris que pugui bloquejar el sistema.

¿Té futur? En gran manera, l’aposta de Dispo per la nostàlgia i la seva senzillesa van en contra del frenètic ritme de consum i del creixent ímpetu a obtenir el que volem de forma immediata. En aquest context, l’aparició d’una xarxa social de baixa cocció podria semblar un contrasentit com a negoci. Però potser és exactament això el que pot fer que triomfi.