AROMA DISTINGIDA I IMMORTAL

Un segle de Chanel Nº5, el perfum amb més glamur

  • Amb aquesta icona dels feliços anys 20, la modista francesa va voler distingir-se de la tradició naturalista i floral del segle XIX amb una fragància «amb olor de dona» com un vestit d’alta costura

2
Es llegeix en minuts

¿Què portes al llit? «Només Chanel Nº 5», va confessar Marilyn Monroe. Immortalitzat al cine i encarnat per estrelles com Catherine Deneuve i Nicole Kidman, el perfum creat fa 100 anys és el més famós i un dels més venuts del món.

El 1921 va arribar Gabrielle Coco Chanel (Saumur, França; 19 d’agost de 1883 – París, 10 de gener de 1971), que va trencar els codis del vestuari femení amb una fragància revolucionària.

«El seu nom, la seva olor associada a les línies radicals del flascó van contribuir a convertir-lo en una icona dels feliços anys 20. Amb aquest simple número, que designa el número de la mostra seleccionada, Chanel va trencar tendències i va entrar en l’abstracció», creu Julie Deydier, gerent de patrimoni de Chanel.

La dissenyadora va voler distingir-se de la tradició naturalista i floral del segle XIX i dissenyar aquesta fragància «amb olor de dona» com un vestit d’alta costura. «Un perfum artificial, i dic artificial com un vestit, és a dir, fabricat. Soc un artesana de la costura. No vull roses, lliri de les valls, vull un perfum que sigui un compost».

A càrrec d’aquesta missió, el perfumista Ernest Beaux va crear una composició que no reproduïa cap aroma existent en la naturalesa.

Una aroma diferent i revolucionària

N°5 fa olor de Chanel, immediatament identificable per una olor atípica fruit d’una sobredosi de molècules sintètiques, aldehids que aporten frescor a les notes florals i li donen un costat «abstracte».

La senzillesa del flascó gràfic, negre i ivori, lleugerament modificat al llarg dels anys però mantenint la senzillesa atemporal, contrasta amb les opulentes presentacions de l’època.

«Ho posaré tot al perfum i res a la presentació», va declarar Coco Chanel, de qui diumenge que ve es compliran 50 anys de la seva mort per un infart a l’Hotel Ritz de París.

«Un perfum artificial, i dic artificial com un vestit, és a dir, fabricat. Soc un artesana de la costura. No vull roses ni lliri de les valls, vull un perfum que sigui un compost»

Gabrielle Coco Chanel

En un anunci que va aparèixer a ‘The New York Times’ el 1928, es va comparar el perfum de Chanel amb els seus abillaments «joves i moderns».

Per a un anunci en revistes nord-americanes el 1937, Chanel va voler posar la seva cara per al Nº 5.

Aquest text està associat amb el seu retrat, realitzat pel fotògraf François Kollar el 1937 al Ritz: «Gabrielle Chanel és, sobretot, una artista de la vida. Els seus vestits i perfums es creen amb un perfecte instint dramàtic. Nº 5 és com una música suau que remarca una escena d’amor. Encén la imaginació i deixa una empremta inesborrable en la memòria dels actors».

Impulsat per actrius icòniques

Notícies relacionades

En les dècades següents, el cine i les actrius es van apropiar del perfum i van contribuir a l’aura que va fer que aquest «perfum de perfums» es trobi entre els més venuts al món.

El 2013 es va utilitzar una foto de Marilyn Monroe perfumant-se l’escot amb Nº 5 per publicitar el perfum. No ha sigut l’única estrella que ha publicitat la icònica essència: també n’han sigut ambaixadores Suzy Parker, Catherine Deneuve, Carole Bouquet, Nicole Kidman , Lily-Rose Depp i, per a l’última campanya, l’actriu francesa Marion Cotillard, en un preciós anunci on apareix ballant a la Lluna.

Temes:

Club d'Estil