NOVA VERSIÓN 2.0

Cola Cao jubila el seu negret

El músic i director musical d''OT' Manu Guix ha dotat la famosoa cançó dels valors d'inclusió i igualtat de gènere

ialvarez52044777 barcelona 30 01 2020 presentaci n de la nueva canci n del co200130174942

ialvarez52044777 barcelona 30 01 2020 presentaci n de la nueva canci n del co200130174942

4
Es llegeix en minuts
Inés Álvarez
Inés Álvarez

Periodista

Especialista en programes de televisió i sèries

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Des dels anys 50, tres generacions han taral·lejat allò de «Yo soy aquel negrito/ del África Tropical/ que cultivando cantaba/ la canción del Cola Cao», entranyable ‘jingle’ amb el qual la marca publicitava el seu cacau en pols, primer en la ràdio, i després en el cine i la televisió. Tot un èxit. Però ara, quan la firma compleix el seu 75è aniversari, ha decidit jubilar el simpàtic africà. Els temps són d’altres i la cançó ja no és políticament correcta: la protagonitza un «negrito», terme que actualment sona pejoratiu, i cita nedadors i boxejadors entre els seus consumidors, sense tenir en compte les dones esportistes.

Per això Idilia Foods, la companyia fabricant, va decidir renovar la cançó per aturar aquesta dissonància. I va posar el repte en mans d’un solvent músic, Manu Guix, compositor, cantant, pianista i director, que ha acceptat amb «respecte i il·lusió» dotar-la de valors d’inclusió i igualtat de gènere.  Així, en la nova cançó, el Cola Cao «lo toman futbolistas y nadadoras/ grandes artistas y supercampeonas». I el «negrito» dona pas al «grumito», un element molt característic d’aquest cacau en pols. «Tómate un grumito de felicidad», «prepárate un tazón de grumitos y de ilusión» diu la cançó.

antigua-cancin-del-colacao / periodico

La cançó del Cola Cao dels anys 50

"Yo soy aquel negrito, / del África Tropical / que cultivando cantaba/ la canción del Cola Cao. / Y como verán ustedes, / les voy a relatar/ las múltiples cualidades/ de este producto sin par. / Es el Cola Cao desayuno y merienda./ Es el Cola Cao/ desayuno y merienda ideal/. Lo toma el futbolista / para entrar goles, / también lo toman los buenos nadadores / si lo toma el ciclista / es el amo de la pista / y si es el boxeador / golpea que es un primor".

Aquest dijous, la marca va presentar, al Casino l’Aliança del Poblenou, la nova lletra, que va interpretar el cor infantil Xamfrà (centre que fa ús de la música i les arts escèniques per a la inclusió i cohesió social) i que després van cantar a l’uníson els presents. La cançó del 2020 comença aclarint que aquesta serà la seva única innovació: «Hay cosas que nunca cambian/ que siempre serán igual/ con leche cada mañana/ y con cacao natural». Per si de cas. I és que «la recepta continua invariable», com va recordar Xavi Pons, conseller delegat d’Idilia Foods, i continua sent secreta, tot i que en aquest 75è aniversari s’ha revelat l’origen dels grumollets. «Per què està elaborat amb cacau natural, que no es desfà», va indicar Marta Vernet, directora de màrqueting.

nueva-cancin-del-colacao / periodico

La cançó del Cola Cao del 2020

«Hay cosas que nunca cambian / que siempre serán igual / con leche cada mañana / y con cacao natural. / No hay nada que mole tanto / y nada sabe mejor / prepáralo como quieras / como el tuyo no hay dos. / Es el Cola Cao, desayuno y merienda. / Es el Cola Cao, tómate un grumito de felicidad, Cola Cao./ Lo toman los futbolistas y nadadoras / grandes artistas y supercampeonas./ Después de una carrera/, cada cual a su manera,/ prepárate un buen tazón/ de grumitos y de ilusión./ Es el Cola Cao, tómate un grumito de felicidad».

Una cosa icònica i sagrada

La primera vegada que es va escoltar la cançó del Cola Cao va ser a la ràdio dels anys 50, quan donava pas a una de les radionovel·les més populars del moment: Matilde, Periquito i Periquín, tota una fita radiofònica. Ja el 1962 es va rodar un espot per al cine, en què es combinava imatge real i animació. Allà se li posava cara al negret tropical, i, més tard, passaria a la tele. D’aquesta manera, la melodia es va anar popularitzant més i incorporant-se a l’imaginari musical dels espanyols.

Manu Guix, al piano, al Casino l’Aliança del Poblenou / Laura Guerrro

Notícies relacionades

Però la icona es va quedar antiquada, havia d’introduir altres valors. I és així com l’encàrrec li va arribar a Guix, actual director musical d’OT, amb una solvent carrera com a compositor. Ell va acceptar, tot i que no era fàcil: «Em va impressionar, perquè estem parlant d’adaptar una cosa que forma part gairebé de l’ADN de molta gent». Per al músic, aquesta cançó forma part de la seva infància: «Els meus avis me la cantaven i jo ho he fet tota la vida. I això, és clar, imposa molt respecte, perquè no saps com acceptarà la gent que li canviïs una cosa tan icònica i sagrada»

No obstant, de seguida va creure en el projecte, perquè introduïa «uns valors dignes del segle XXI». «És molt important que les noves generacions creixin amb aquest missatge inclusiu en la cançó». Tot i que la música no ha variat: «És un himne. De manera que vam considerar fonamental no canviar ni una sola nota. Ni l’harmonia. No volíem fer una cançó nova, sinó mantenir l’original, perquè és un actiu importantíssim amb un impacte que pocs ‘jingles’ han aconseguit en la història».  «Ara esperem que la gent la faci seva», conclou. I, de passada, al grumollet de felicitat. 

Anunci publicitari de Cola Cao, amb la imatge d’un nen boxejador / (IDILIA FOOD)

Temes:

Publicitat