PER PREVENIR MORTS

Code of Hope, l'algoritme que detecta perfils suïcides a Twitter

La versió mil·lenista del Telèfon de l'Esperança ha analitzat un milió de casos des de novembre i n'ha tractat 300 d'alt risc

codehope esp 2 / periodico

1
Es llegeix en minuts
El Periódico

Una nova Intel·ligència Artificial (IA) s’ha aliat amb el Telèfon de l’Esperança i amb Twitter per identificar emocions d’alt risc i perfils amb tendències suïcides. L’objectiu: prevenir conseqüències fatals. Aquest algoritme, anomenat Code of Hope, no es basa únicament en paraules clau o ‘tags’, sinó que sap identificar fins a 32 sentiments relacionats amb la tristesa, segons la teoria desenvolupada pel psicòleg Robert Plutchik. Per extreure aquest patró emocional s’han utilitzat casos reals de perfils que s’han tret la vida.

A Espanya, el suïcidi és la primera causa de mort no natural. Segons dades del Telèfon de l’Esperança, cada any entre 3.600 i 3.700 persones es treuen la vida, més o menys 10 morts al dia (el doble que les d’accident de trànsit). La institució és conscient "avui dia que els joves rarament truquen per telèfon; és fonamental adaptar-se a les noves tecnologies per continuar salvant vides". 

Un amic amb qui parlar

Quan s’identifica un perfil així l’IA li diu que té un amic amb qui parlar. Com que no es pot enviar un missatge privat, un bot –programa informàtic– instal·lat en el compte de Twitter del Telèfon de l’Esperança segueix aquest perfil automàticament, i li mostra que no està sol. La persona, llavors, té accés al DMCard, una nova tecnologia de Twitter que permet un xat virtual amb voluntaris de la institució. 

Després d’aquesta primera interacció l’algoritme encara continuarà analitzant durant un temps l’usuari identificat. De fet, des del novembre passat, aquesta IA va analitzar més d’un milió de perfils, dels quals 300 eren d’alt risc. Tots ells han ser contactats, escoltats i tractats.

Notícies relacionades

I, canviant el seu nom pel del Telèfon de l’Esperança envia un missatge a aquest usuari. Llavors, és quan entra en acció un nou servei de Twitter, el DMCard, mitjançant el qual s’estableix un xat amb voluntaris de l’organisme.

Segueix Extra  a Facebook