Anar al contingut

EL #METOO ASIÀTIC

Kutoo: Les japoneses no volen anar amb talons a la feina

Una model inicia una croada a Change.org per demanar a les empreses que deixin les seves empleades calçar-se com vulguin

Efe

FRA06. TOKIO (JAPÓN), 14/03/2019.- Foto de archivo de varias jóvenes niponas con trajes oscuros típicos de los nuevos trabajadores cruzan un paso de cebra en Tokio (Japón) el 1 de octubre de 2013. Una japonesa ha lanzado una campaña en internet para poner fin a la costumbre de que las mujeres lleven zapatos de tacón al trabajo, una iniciativa inspirada en el #MeToo y que ha recabado decenas de miles de apoyos en Japón. EFE/ Franck Robichon

FRA06. TOKIO (JAPÓN), 14/03/2019.- Foto de archivo de varias jóvenes niponas con trajes oscuros típicos de los nuevos trabajadores cruzan un paso de cebra en Tokio (Japón) el 1 de octubre de 2013. Una japonesa ha lanzado una campaña en internet para poner fin a la costumbre de que las mujeres lleven zapatos de tacón al trabajo, una iniciativa inspirada en el #MeToo y que ha recabado decenas de miles de apoyos en Japón. EFE/ Franck Robichon / FRANCK ROBICHON (EFE)

Una japonesa ha llançat una campanya a internet per posar fi al costum que les dones portin sabates de taló a la feina, una iniciativa inspirada en el #MeToo i que ha obtingut desenes de milers de recolzaments al Japó.

Yumi Ishikawa, una actriu i model de 32 anys, va començar de forma involuntària aquest moviment de protesta a la xarxa al tuitejar a finals de gener un missatge en què relatava el seu sofriment per portar talons diàriament, i que va rebre més de 100.000 recolzaments o retuits a la xarxa social.

"Espero que algun dia les dones puguem alliberar-nos del costum d’haver de portar talons a la feina", va escriure Ishikawa, que davant de l’allau de reaccions va decidir crear l’etiqueta "#KuToo", una barreja de ‘kutsu’ (‘sabata’, en japonès) i ‘kutsuu’ (‘dolor’).

Nombroses dones van respondre amb missatges en què relataven les seves pròpies experiències i queixes similars, i fins i tot publicaven fotografies que mostraven les lesions causades als peus per l’ús diari de talons.

Campanya a Change.org

Ishikawa va iniciar una campanya a la web Change.org amb l’objectiu d’obtenir firmes perquè les empreses deixin de "diferenciar entre gèneres" a l’hora d’establir regles d’etiqueta per als seus empleats, i per acabar amb el costum dels talons "pel seu impacte en la productivitat i en la salut" de les empleades.

La iniciativa ha recaptat més de 15.000 firmes en una setmana i aspira a arribar fins a les 25.000.

Regles d’etiqueta

En gran part de les empreses i organismes públics del Japó, les regles d’etiqueta o normatives internes exigeixen als treballadors portar vestit i sabates fosques, i faldilla i talons en el cas de les empleades.

No obstant, cada vegada són més les empreses o ens públics que donen més llibertat d’abillament als seus treballadors per motius de comoditat, després de les iniciatives com les que va engegar el Govern de Tòquio per promoure que els oficinistes es desprenguin de les jaquetes i les corbates a l’estiu o perquè utilitzin vambes.

Temes: Feminisme Japó