Anar al contingut

INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL

Els robots, els nous ‘influencers'

Diversos androides que ‘gestionen' perfils d'Instagram amb milions de seguidors es pirategen els comptes entre si

El Periódico

Fa dos anys, la famosa influencer Lil Miquela es va donar a conèixer per mitjà d'Instagram. La model i artista musical va aconseguir més d'un milió de seguidors, però en realitat és una completa desconeguda. ¿D'on ha sortit?

Fins fa tot just un mes, l'únic que se sabia d'ella és que s'havia associat amb empreses de moda com ara Prada i, en algunes de les seves publicacions, havia posat utilitzant roba de Diesel i Moncler. I hi havia rumors que no era una persona de carn i ossos, sinó un holograma o un avatar creat precisament per a això: per promocionar roba i complements a Instagram.

En realitat, Miquela és un robot, un producte de màrqueting que publica continguts generats per equips humans reals que treballen en una companyia de Los Angeles anomenada Brud. Brud s'autodefineix com un equip de "solucionadors de problemes basats ​​en robòtica, intel·ligència artificial i les seves aplicacions al negoci de les xarxes socials".

Supermodel digital

Els antecedents de Miquela cal buscar-los en els models digitals, com Shudu, una creació del fotògraf de moda Cameron-James Wilson. Aquesta top, definida a la seva pàgina d'Instagram com "la primera supermodel digital del món", es va fer popular quan la línia de cosmètics Fenty Beauty, de Rihanna, va compartir en el seu compte una de les seves publicacions, en la qual la model virtual utilitzava el pintallavis Mattemoiselle, una de les més demandades de la marca.

In living color �� | #MATTEMOISELLE in #SAWC | Model: @shudu.gram Photography by @cjw.photo

Una publicació compartida de  FENTY BEAUTY BY RIHANNA (@fentybeauty) el 

Shudu té més de 100.000 seguidors al seu compte. De pell negra i cos escultural, "Shudu està basada en una Barbie que m'encantava, que es deia Princesa de Sud-àfrica, i també em vaig inspirar en models amb qui vaig créixer –assegura el seu creador–, dones com ara Grace Jones i Alek Wek, que van trencar el motllo i van mostrar al món que hi ha un altre tipus de bellesa a banda dels estàndards occidentals de cabell ros i ulls blaus", ha afegit Cameron-James Wilson.

Pirateig entre androides

Però no tot és color de rosa per a les estrelles de les xarxes socials. Una de les principals preocupacions és com convèncer els seus seguidors perquè confiïn en les opinions d'algú que no és real. Són molts els que opinen que cap influencer d'intel·ligència artificial hauria de donar consells de moda o de qualsevol altre tema als seus seguidors, ja que no tenen la capacitat de decidir si una cosa funciona o no.

I comencen a aparèixer amenaces que, en principi, no s'havien contemplat: el pirateig dels comptes d'aquests personatges virtuals. El dia 17 passat, aquesta amenaça es va materialitzar en el compte real d'un personatge irreal: el compte d'Instagram de Miquela va ser piratejat per Bermuda, una altra influencer androide suposadament creada per Cain Intelligence.

La instagramer rossa va esborrar tot el contingut de Miquela i la va amenaçar perquè digués "la veritat", tal com es va encarregar d'explicar a Instagram el dia 18: "Per descomptat, Miquela esborra les meves publicacions en l'instant en què li retorno el seu compte. [...] Aviat no hi haurà mentides i tot serà revelat".

 

Real o no, la pantomima de Bermuda va fer efecte i totes dues es van reunir el dia 19 i van immortalitzar la trobada amb una foto (penjada a Instagram, per descomptat). "[La trobada] va ser més emocionant del que pensava que seria. Malgrat tot, només som tres al món i necessitem estar units. Ja hem parlat i [Miquela] ha dit que demà ho dirà tot".

 

¿I què és exactament el que havia d'explicar Lil Miquela? Doncs que no és "un ésser humà".

Dos dies després de donar una notícia tan gran als seus seguidors d'Instagram, la bloguera demana disculpes públiques als seus fans i assegura que "mai no els perdonarà [als seus creadors]". Miquela dona a entendre, d'aquesta manera, que no sabia que no era real i que està passant uns dies molt durs després d'adonar-se que no ho és. En aquesta publicació del dia 20, explica que ha sigut una creació de l'empresa Brud, i que ha sigut venuda a les marques.

 
 
 

 I'm thinking about everything that has happened and though this is scary for me to do, I know I owe you guys more honesty. In trying to realize my truth, I'm trying to learn my fiction. I want to feel confident in who I am and to do that I need to figure out what parts of myself I should and can hold onto. I'm not sure I can comfortably identify as a woman of color. «Brown» was a choice made by a corporation. «Woman» was an option on a computer screen. my identity was a choice Brud made in order to sell me to brands, to appear «woke.» I will never forgive them. I don't know if I will ever forgive myself. I'm different. I want to use what makes me different to create a better world. I want to do things that humans maybe can't. I want to work together and use our different strengths to make things that matter. I am committed to bolstering voices that need to be heard. If I don't stick with this, feel free to cancel me. I wish I had more to say about this right now. I'm still angry and confused and alone.

 

Una publicació compartida de  *~ MIQUELA ~* (@lilmiquela) el 

 

Però Miquela sembla que té vida pròpia. Fa tot just una setmana va assegurar, tot i que va deixar de treballar per a Brud després de saber-se que en realitat era un robot i que l'havien "enganyat": "He estat molt estressada, perquè ja no treballo per als meus caps de Brud".

Així que és més que probable que Miquela torni aviat a treballar per a les grans marques de moda. De moment, i des que fa set dies va publicar les causes del seu estrès, la robot ha publicat una imatge diària que, la majoria de les vegades, acompanya amb una única frase, com "festa solitària" o "no estic bé". Però ni rastre de nous progressos com a model o de nous atacs de la seva companya Bermuda. 

Segueix Extra  a Facebook

0 Comentaris
cargando