Anar al contingut

Deu pautes per evitar l'ansietat i depressió de la síndrome postvacacional

Més del 65% dels espanyols pateixen o patiran estrès a l'hora de tornar a la rutina laboral o escolar

Deu pautes per evitar l'ansietat i depressió de la síndrome postvacacional

Aquest dilluns s'han acabat les vacances per a molts i toca tornar a la feina, a l'escola i la rutina. I bona part d'aquests 'exociosos' -un 67,91%, segons un estudi de l'empresa espanyola de R+D+I Aora Health- pateixen o patiran l'anomenat estrès postvacacional, que consisteix a no adaptar-se de forma correcta a aquesta rutina.

Les persones més propenses a tenir aquesta síndrome són les que tenen menys tolerància a la frustració, les menys resilients, les que disfruten d'unes llargues vacances i les que tornen a un entorn laboral hostil. 

Un de cada tres treballadors pateix o patirà la síndrome

Un de cada tres treballadors està patint o patirà la síndrome postvacacional al reincorporar-se a la feina després de l'estiu, segons un informe d'Adecco, en què s'assenyala que, del 66% restant, una part important pateix o patirà un quadro de fatiga o estrès directament vinculat a la seva incorrecta adaptació a l'ordre i la rutina després de les vacancesEls símptomes d'aquesta síndrome són diversos i depenen de cada persona, encara que els més habituals són l'apatia, el cansament, la falta d'energia, la dificultat per concentrar-se, trastorns del son, nerviosisme, estrès i fins i tot tristesa. Adecco ha indicat que hi ha casos extrems en què el treballador pot experimentar atacs d'ansietat, mal de cap o malestar general, encara que afecten una minoria. Els casos més lleus reflecteixen dificultats durant dos o tres dies, encara que és habitual que els símptomes s'allarguin fins a dues setmanes, que és la durada mitjana d'adaptació de l'organisme, tot i que els casos més extrems podrien durar mesos.

Per evitar experimentar aquesta síndrome, els experts recomanen una sèrie de pautes:

1. Tornar a la vivenda habitual uns dies abans de començar a treballar, per preparar-se físicament i mentalment, i tornar a l'activitat laboral i a la rutina amb una actitud positiva.

2. Tornar als horaris laborals habituals uns dies abans de començar a treballar, per anar-hi acostumant el cos i l'organisme.

3. Començar a treballar a mitja setmana, perquè no es faci tan llarga i es tingui un començament progressiu.

4. Prioritzar les tasques pendents i organitzar la feina dels primers dies. És habitual arribar i tenir feina endarrerida, correus electrònics per contestar... i que això generi angoixa.

5. Intentar començar per les tasques més grates i menys difícils.

6. Aprofitar els caps de setmana per seguir fent activitats lúdiques i no desaprofitar les estones de descans.

7. Dividir les vacances al llarg de l'any. Les persones que no fraccionen les vacances són més proclius a desenvolupar la síndrome postvacacional.

8. Intentar donar bon ambient al lloc del treball, posant a la vista algun record de les vacances o ordenant l'escriptori.

9. Evitar, en la mesura del possible, emportar-se feina a casa, perquè genera alts nivells d'estrès.

10. Adquirir o readaptar-se als hàbits saludables d'alimentació, son i descans i pràctica d'esport de forma regular.

Finalment, si la síndrome persisteix més enllà del que és habitual, els experts recomanen sotmetre's a teràpia psicològica per aprendre a gestionar les emocions i aconseguir que l'apatia i els sentiments de tristesa desapareguin.