REGULACIÓ I NORMATIVA

¿Què necessites per fer volar un dron?

Els experts calculen que en tres anys Espanya passarà de tenir 25.000 avions no tripulats a 200.000

Normes dús dels Drons / MONTSERRAT COMESAÑA

2
Es llegeix en minuts
Vega S. Sánchez
Vega S. Sánchez

Periodista

Especialista en animals, plantes i curiositats

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’ús d’avions no tripulats per a tasques d’intel·ligència i, fins i tot, atacs militars es remunta a mitjans del segle XX, tot i que és a partir del segle XXI quan s’ha popularitzat per les seves aplicacions civils –agrícoles, per a rodatges, missatgeria...– i el seu ús militar per part dels Estats Units per poder atacar objectius sense posar en perill els seus pilots.

En l’actualitat, l’ús de drons (també anomenats RPA –Remotly Piloted Aircaft– o UAV –Unmanned Aerial Vehicle–) s’ha popularitzat i ara aquestes aeronaus s’utilitzen per a fins esportius i recreatius.

La falta de normes de seguretat s’ha convertit en el principal problema del sector. Per això, la Unió Europea està preparant la nova regulació sobre aquests aparells, que estarà a punt el 2019. 

NORMATIVA TEMPORALEs calcula que a Espanya hi ha prop de 25.000 drons operatius, i els experts preveuen que d’aquí tres anys aquesta xifra es podria multiplicar per vuit, i arribar als 200.000. D’aquests 25.000 actuals, el 85% són aparells que s’utilitzen amb fins no comercials, però en dos anys s’han registrat a Espanya més de 1.800 empreses per operar amb drons i s’han reconegut gairebé mig centenar d’escoles per formar pilots de drons.

Des del 2014 existeix a Espanya una normativa que regula aquestes aeronaus. Si el dron s’utilitza amb interessos comercials, es necessita una llicència i acatar una normativa específica, la Llei 18/2014 (aprovada el 15 d’octubre), que regula, per exemple, el règim jurídic aplicable a aquestes aeronaus o les activitats que es poden fer amb elles.

Si, en canvi, el dron es fa servir com a afició o passatemps, només és necessari conèixer (i complir) unes normes de seguretat, com no fer volar el dron sobre ciutats o aglomeracions de persones i tenir un contacte visual amb l’aparell de menys de 500 metres.

En el cas recreatiu o esportiu, el dron tampoc podrà superar els 120 metres d’altura, fer-se servir de nit o acostar-se a menys de 8 quilòmetres d’un aeròdrom, heliport, aeroport o on es facin vols amb un altre tipus d’aeronaus a baixa altura, com zones de parapent, paracaigudisme o ultralleugers.

MULTES DE FINS A 225.000 EUROS

No obstant, si a l’aeroport es fan procediments de vols instrumentals (o IFR, Instrumental Flight Rules), la distància s’ampliarà a 15 quilòmetres. Aquesta és la distància màxima a la qual es pot acostar un dron a l’aeroport del Prat o al de Barajas, per exemple.

Notícies relacionades

L’Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA) recorda que els possibles danys que causi un dron sempre són responsabilitat de la persona que el controli i que el seu ús indegut pot comportar multes de fins a 225.000 euros.

La normativa europea que s’està preparant regularà el vol d’aquests aparells no tripulats sobre ciutats o aglomeracions de persones, així com la forma alternativa per no tenir obligatòriament contacte visual amb el dron. 

Temes:

Drons