APLICACIONS 'OFICIALS'

Servei Català de Trànsit: "No podem anar en contra de la tecnologia"

L'organisme responsable del trànsit en territori català ofereix 'apps' gratuïtes per a conductors

zentauroepp36231182 motor airbag directora del servei catal  de tr nsit  eugenia170310183157

zentauroepp36231182 motor airbag directora del servei catal de tr nsit eugenia170310183157

1
Es llegeix en minuts
LUIS BENAVIDES / BARCELONA

El Servei Català de Trànsit (SCT), màxim responsable del trànsit en territori català, es mostra cautelós a l'hora de valorar la proliferació d'aplicacions per a mòbils que informen sobre la situació dels radars i la presència de controls en les vies de circulació. “Tot el que sigui proporcionar informació sobre l'estat de les carreteres és, en principi, positiu. Ben utilitzades, poden ajudar i millorar la seguretat”, sosté Eugènia Domènech, directora del SCT des del juny del 2015. “No podem anar en contra de la tecnologia, sinó que ens hi hem de sumar. En aquest sentit, tenim en marxa convenis i projectes per avançar en aquest tipus de tecnologia”, avança la directora, la primera dona al capdavant d'aquest servei.

De moment, l'SCT posa a disposició dels conductors dues aplicacions per a mòbils, les ‘apps’ gratuïtes Trànsit i Conduïm, que serveixen per planificar els viatges i per evitar distraccions al volant, respectivament. “És molt important recordar que està prohibit manipular aparells electrònics com el mòbil durant la conducció. Segons l'últim balanç, el 28,4% dels accidents van ser provocats per distraccions, i d'aquests accidents el 80% estan vinculats a l'ús d'algun aparell durant la conducció”, apunta Domènech. “Conduir requereix tota la concentració possible –continua– perquè en 3-5 segons de distracció a 50 quilòmetres s'avancen uns 70 metres, 70 metres sense veure res”.

CONTROLS EN PUNTS CONFLICTIUS

Notícies relacionades

La situació dels radars fixos és una informació de domini públic, i la majoria de les aplicacions i ‘gadgets’ que avisen de la presència de radars fixos es nodreixen d'aquesta informació. “Amb els mòbils és diferent. Es posen en llocs seguint criteris de sinistralitat, sobretot si els accidents estan relacionats amb la velocitat. I donem a conèixer el tram, però no el punt exacte ni el dia ni l'hora. Entre altres motius, per la mateixa seguretat de les patrulles dels Mossos”, explica la directora del servei.

Per Domènech, la gent que necessita saber on està un control és perquè amaga alguna cosa: “Si no han begut ni han pres res, no s'haurien de preocupar tant”. “L'objectiu dels uns i dels altres, de la societat en general, hauria de ser reduir la sinistralitat. La majoria dels accidents es poden evitar si es condueix a una velocitat adequada, amb atenció, sense drogues i sense alcohol. Els responsables d'aquestes aplicacions mòbils han de tenir molt en compte això”, conclou.