ALERTES AL MÒBIL

'Apps' per a conductors: ¿àngels o dimonis?

Les autoritats admeten la legalitat de les aplicacions i grups que comparteixen informació sobre controls i radars

zentauroepp37603858 pantalla de la aplicaci n socialdrive firma  socialdrive170309190628

zentauroepp37603858 pantalla de la aplicaci n socialdrive firma socialdrive170309190628

2
Es llegeix en minuts
LUIS BENAVIDES / BARCELONA

Els últims anys s’han demonitzat plataformes col·laboratives com Bla Bla Car Über. Les aplicacions mòbils relacionades amb la informació al volant, nodrides en bona part pels seus propis usuaris, tampoc han tingut una bona acollida en alguns ­sectors.

Darrere d’aquestes apps, molt populars per oferir informació relativa a controls policials i radars, hi ha petites empreses o start-ups tecnològiques que, la majoria, van començar sota el paraigua de les xarxes socials. És el cas de 'Controles y radares' ('CyR'), una comunitat de conductors –reconvertida en app– que comparteixen a temps real dades sobre trànsit, incidències, controls i radars. «Tot va començar el 2011, a Facebook, amb un primer grup a Vitòria. Era una comunitat petita, però la gent s’hi anava sumant i se’n van ­crear d’altres», recorda Unai Berganzo, de 37 anys, un dels ­cofundadors.

En un principi, com bé indica el seu nom, els usuaris compartien bàsicament la posició de radars i controls. «Llavors l’afany recaptatori estava molt instal·lat, encara que això ara ha canviat bastant», puntualitza Berganzo. En aquest sentit, els seus ­responsables han decidit canviar-li el nom pel de Conductores y red social. L’aplicació està ara en mode beta, limitada a 1.000 usuaris, per posar-la a prova. «Entre les utilitats més interessants o innovadores 

-continua el cofundador- hi inclourem un apartat per denun­ciar el robatori de vehicles, que ara mateix funciona molt bé a Facebook i ha permès recuperar alguns camions».

CAP DISTRACCIÓ

La competència directa de 'CyR' és 'SocialDrive', una altra aplicació nascuda el març del 2014 de la mà de dos joves emprenedors gallecs, Sergio García i Javier Regueiro, que prèviament havien impulsat una comunitat d’usuaris amb diverses pàgines i xarxes socials. «Des del primer moment, teníem la idea de fer una app, però primer volíem crear una comunitat», explica García, de 26 anys.

Aquesta aplicació, que actual­ment té més de dos milions d’usuaris a tot Espanya -des de taxistes fins a transportistes, passant per conductors no professionals-, no hauria de suposar cap distracció a l’hora de conduir, ja que s’entén que l’intercanvi d’informació entre els usuaris de la mateixa zona té lloc al finalitzat el trajecte, amb el cotxe parat. «A diferència de les aplicacions en ruta, que t’acompanyen d’un punt A fins a un punt B, 'SocialDrive' ofereix informació molt útil abans d’agafar el vehicle, abans de començar el trajecte», puntualitza García, que recorda que el principal objectiu de l’aplicació és millorar la seguretat al volant.

BONA RELACIÓ AMB LA DGT

Notícies relacionades

'Social­Drive' ha tancat un acord de col·laboració amb la Direcció General de Trànsit (DGT) que pretén millorar la seguretat a la carretera. Així, totes dues compartiran a temps real tota la seva informació. «Al núvol s’hi entrecreuarà tanta informació, des de reten­cions fins a condicions meteorològiques i accidents a la carretera, que serà possible anticipar-nos a moltes situacions que puguin posar en perill el conductor».

'CyR' també té bona relació la DGT, així com amb les policies locals i forals. «Utilitzen els nostres canals per informar de manera directa, sobretot sobre incidències relatives a la climatologia», explica Berganzo.