UN GÈNERE NARRATIU PROPI D'AQUEST MIL·LENNI

Els secrets del 'doodle', de la A a la Z

Et proposem un passeig per la història, les xifres, curiositats i els protagonistes del logotip més tunejat d'internet, el de Google

doodle-team-office-7

doodle-team-office-7

6
Es llegeix en minuts
Laura Estirado
Laura Estirado

Periodista

Especialista en Gent, Reialesa, Moda, Tendències, Estil y Xarxes

Ubicada/t a Barcelona

ver +

D’aquí unes hores, o potser d’aquí uns dies, el buscador més famós del planeta estrenarà doodle. A l’altre costat de l’oceà, a la costa oest dels EUA, un petit equip d’enginyers i dissenyadors maquinen en secret en la immensitat de l’edifici Googleplex, a Mountain View (Califòrnia), com serà el pròxim logotip tunejat de Google. Només se sap que commemorarà una festa o la vida d’algun artista o pioner. Aquest glossari ofereix algunes pistes sobre aquestes simpàtiques creacions nascudes amb el mil·lenni.

A. ABANS DE 'DOODLE'

El 1998, quan encara no s’havia constituït l’empresa, els seus fundadors, Larry Page i Sergey Brin, van decidir assistir al Burning Man Festival (a Nevada). Per comunicar a tothom que serien uns dies «fora de l’oficina» (OoO, en anglès) van modificar el famós logotip quadricolor col·locant un ninot darrere de la segona «o». Va ser el primer «gargot» (traducció literal de  doodle). El que va començar com una notificació amb propòsit s’ha transformat en un actiu per a la marca del buscador que cada dia visiten 700 milions de persones.

B. "BASTILLA"

Amb la Bastilla va començar tot; i també a internet, on va suposar tota una revolució. El 14 de juliol del 2000, Google va commemorar el 211è aniversari de l’assalt a la fortalesa medieval que va suposar el final de l’Antic Règim. A priori, el seu abast es limitava a França, però el doodle de la liberté, égalité, fraternité va conquistar tot el món. 

Google havia inventat una moda i un nou gènere 2.0.

C. CREACIÓ

L’equip manté brainstormings cada tres mesos. En contacte amb els departaments de màrqueting de la companyia, presenta els seus treballs als 189 dominis internacionals de Google per decidir els temes a commemorar. Els doodles es treballen moltes vegades amb un any d’antelació. Per a això també s’escolten els suggeriments d’altres treballadors de Google, així com els que els envien usuaris particulars i organitzacions de tot el món. Una vegada que el tema s’ha decidit, pot costar mesos que vegi la llum. Per exemple, quan es va homenatjar Martha Graham, el 2011, van sol·licitar a la ballarina principal de la Martha Graham Dance Company que dansés per a ells i així van popder gravar els seus moviments i copiar-los després en una recreació animada. 

D. 'DOOLERS'

Nom que reben els enginyers i il·lustradors dels doodles. Segons expliquen des de la companyia, «l’equip especialitzat està format per 10 artistes, 4 enginyers i 2 productors». 

E. MBAIXADORS

L’equip de Mountain View es coordina al seu torn amb «més d’un centenar de persones que estan també involucrades en el procés, distribuïdes per tot el món». Però el treball creatiu es fa a la seu de Califòrnia, que és on es fixa el calendari –secret– de gargots. Els països poden escollir un disseny encarregat per un altre país si creuen que triomfarà entre el seu públic.

F. FIGURES

Entre els noms propis de l’equip doodle, destaca en primer lloc Dennis Hwang, el primer que va saber globalitzar els gargots. Era treballador en pràctiques quan va rebre l’encàrrec de la Bastilla. Va triomfar tant que el van nomenar webmaster. Des d’aleshores, els doodles apareixen amb assiduïtat (la mitjana avui supera els 20 al mes, però, alerta, comptant totes les àrees geogràfiques; no tots es veuen a tot arreu). També s’ha de citar  Matthew Cruikshank –seva és, per exemple l’animació sobre l’astrònom danès Ole Romer que es va publicar a finals de l’any passat–i, per descomptat, Ryan Germick, cap del doodle team i creador, entre altres coses, del ninotet taronja que es mou pels gràfics del Google Maps. Un secret curiós: tots els seus esbossos neixen en una pissarra blanca, del tipus velleda.

l

G. GLOBAL

«Som conscients que hem de fer doodles globals. Per això no podem utilitzar un llenguatge que no tindria sentit en un territori concret. La nostra feina gairebé es converteix en una sèrie de símbols gràfics», explica Cruikshank..

I. INDEPENDÈNCIA

Independència Google és molt donat a celebrar la independència de molts països. No falten a la cita anual al calendari els casos del Brasil (7 de setembre), Letònia (18 de novembre), d’Israel (12 de maig) o de Filipines (12 de juny), per citar només alguns exemples d’una extensa llista.

J. JOCS OLÍMPICS DE RIO

L’equip va tirar la casa per la finestra amb els últims Jocs Olímpics, l’agost passat. Per a l’ocasió, va idear els FrutiJocs, set aventures d’inspiració Nintendo, amb maduixes, pinyes, taronges o peres nedant, jugant a tennis o muntant a cavall. 

K. KEITH HARING

L. LOLA FLORES

A Espanya, l’any passat, van ser personatges dignes de mutar en el logotip més famós d’Amèrica i Europa Lola Flores (23 països de tot el món van obrir el 21 de gener passat la pàgina de Google amb la Faraona, si bé el dibuix no guardava gaire semblança amb els trets de l’artista de Jerez); la precursora del llibre electrònic Ángela Ruiz Robles; la poeta Gloria Fuertes i Paco de Lucía, el geni de la guitarra flamenca.

M. MIGDIA

Hora fetitxe per posar en pràctica els doodles. Al voltant de les 15.00 hores, l’equip central de Califòrnia sol parar en les seves ocupacions per provar els logotips del buscador, en especial quan es tracta dels interactius i els jocs.

N. NELLIE BLY

A més a més d’aniversaris i festes, els doodles rendeixen tribut als pioners. Elizabeth Jane Cochran, més coneguda com a Nellie Bly, ho va ser en l’àmbit del periodisme d’investigació, a finals del segle XIX, en la lluita a favor dels desafavorits i a posar una pica per l’alliberament de les dones. Només és un exemple de les dones avançades homenatjades per Google. No obstant, algunes organitzacions feministes, com Spark, han acusat l’empresa de «masclisme», perquè, del 2010 al 2013, el 83% dels doodles van ser masculins enfront del 17% que es van dedicar a dones.

O. GOOGLE

P. POLÍTICA

Un tema tabú: els doodles de caràcter polític no s’estilen. Es prefereixen temes friendlies, que expliquin «coses bones per a tothom». «L’objectiu dels doodles és commemorar festivitats, aniversaris i la vida de cèlebres artistes, pioners i científics que reflecteixin la personalitat de Google i també la passió que tenim per la innovació», defensen des de Google Espanya.

Q. CINC-CENTS

Aquest és el número exacte de píxels que ha de tenir com a màxim un doodle

R. ROBERT MOOG

El doodle del sintetitzador de Robert Moog (maig del 2012) és un dels treballs dels quals se senten més orgullosos a Google. Commemorava el 78è aniversari del naixement de l’enginyer nord-americà que va donar vida a l’instrument de música electrònica. El logo del buscador proposava un joc: que l’usuari creés les seves pròpies melodies. En només 24 hores es van compondre 54 milions de minicançons. «¡Es necessitarien 57 anys per reproduir-les totes d’una tirada!», diuen satisfets des de la companyia. 

S. SENTIT DE L'HUMOR

Entre les capacitats que ha de tenir un doodler, a més a més d’una forta afecció a la feina, talent expressiu i una gran voluntat d’aprendre, també és bàsic un sentit de l’humor molt desenvolupat. A

Googleplex es prenen a conya i estan orgullosos que se’ls conegui per la seva «capacitat d’alentir la productivitat» mundial amb doodles com el que celebrava el 30è aniversari del PAC-MAN, el 2010. Segons l’agència RescueTime, el logotip commemoratiu va restar 4,8 milions d’hores a la producció mundial. «Volem fer somriure la gent almenys 10 segons al dia».

T. TRES-CENTS

Al voltant de 300 doodles de mitjana es publiquen cada any, si bé el ritme de producció ha crescut en els últims temps. El buscador xifra en «més de 2.000» la seva biblioteca.

U. USUARIS

L’equip dooler rep diàriament centenars de sol·licituds d’usuaris que proposen temes. «Et garantim que llegirem la teva sol·licitud», asseguren. Tothom pot fer la seva proposta escrivint a aquest correu proposals@google.com.

X. ADOLPHE SAX

Elinventor del saxofon va ser protagonista del buscador fa un parell d'anys. La música i els instruments són un altre tema recurrent en la cosmogonia 'doodle'. 

I. YUPANKI

Notícies relacionades

 Atahualpa Yupanqui

Z. 'ZOOLANDIA'

El món animal i la defensa dels valors de l'ecologia inspiren molts homenatges. Des del Dia Mundial de la Terra, fins als homenatges a la zoòloga Dian Fossey, .