Automobilisme

Nikita Mazepin, un ‘terratrèmol’ de 100 milions a la fórmula 1

  • Avalat per la cartera del seu pare, un oligarca rus pròxim a Putin, el pilot ha protagonitzat una desastrosa i controvertida estrena en el Mundial

Nikita Mazepin, un ‘terratrèmol’ de 100 milions a la fórmula 1
4
Es llegeix en minuts

Nikita Mazepin (Moscou, 2 de març de 1999) està protagonitzant una de les estrenes més polèmiques i desastroses en la història de la fórmula 1. Pilot de pagament, fill de multimilionari, el rus ha provocat les ires d’alguns dels seus rivals i ha encadenat errors i sancions en els seus primers quatre grans premis. I fora de la pista tampoc ha aconseguit apaivagar l’incendi amb el qual va començar, quan es va filtrar un vídeo polèmic i masclista en què grapejava el pit d’una acompanyanta, cosa que va obligar la FIA a intervenir en l’assumpte. 

Això va ser abans fins i tot de pujar al Haas, que el seu pare, l’oligarca Dmitry Arkadievitx Mazepin, ha ‘pintat’ amb els colors de la bandera russa desafiant la sanció del Comitè Olímpic Internacional a l’esport del seu país. I trencant també tota lògica al tractar-se d’un equip nord-americà, propietat de Gene Haas.

Pròxim al cercle de confiança de Vladímir Putin, el senyor Mazepin és accionista majoritari i president d’Uralchem Integrated Chemicals Company, la multinacional energètica que patrocina l’equip del seu fill. Segons Forbes, és una de les 100 persones més riques de Rússia, amb una fortuna estimada d’1,3 bilions de dòlars. I en aquest cas és ben cert això de «qui paga, mana».

Cara i creu

Nikita Mazepin ha arribat a la categoria reina de l’automobilisme gràcies a la cartera del seu pare i sense guanyar abans cap títol. En les categories inferiors es va guanyar mala reputació per la seva agressivitat i per col·leccionar penalitzacions, però no per ser mal pilot. Subcampió de la GP-3 el 2018, la temporada passada va lluitar fins al final pel títol d’F-2, que es va emportar el seu company Mick Schumacher. L’alemany i el rus són la cara i la creu tant en l’àmbit professional com personal.

Schumacher és un pilot pulcre i molt professional, un noi educat, que fuig de la fama i els excessos i que ha sabut portar el pes del seu cognom amb discreció. En les estadístiques de Bahrain, Imola, Portimao i Barcelona ha apallissat Mazepin, que no es talla a l’hora de criticar el seu company per ser un protegit de Ferrari. «Nosaltres no tenim un simulador a l’equip, així que he d’utilitzar el de la meva casa a Moscou per preparar les carreres. Al no ser membre de la Ferrari Driver Academy no tinc els privilegis de Mick, que pot utilitzar el simulador de Maranello i provar cotxes a Fiorano», diu.

Pitjor que Mick Schumacher

Sent els dos pilots debutants a l’F-1 i amb el pitjor cotxe de la graella, Schumacher i Mazepin han comès errors al volant, tot i que l’alemany ha aconseguit sortir-ne més ben parat que el seu company i sobretot ha evitat conflictes amb els seus col·legues de graella. En pista, Schumacher ha superat Mazepin les quatre vegades en qualificació, amb 8, 5, 5 i 7 dècimes d’avantatge, i també les quatre vegades a la meta.

El festival de virolles i sortides de pista de Mazepin va començar a Bahrain. Tres, abans d’arribar als classificatoris. Un altre més al Q1. En la carrera no va passar de la tercera corba. Tot just va durar mig minut. Rècord històric. A Imola va començar amb dues virolles en els lliures, va treure de les seves caselles Giovinazzi en els classificatoris a l’avançar-lo en la seva volta ràpida i va abandonar en carrera després de ser colpejat per Latiffi. A Portugal, Sergio Pérez va dir «idiota» a Mazepin per obstaculitzar-lo quan liderava la carrera i el rus va ser sancionat per ignorar fins a cinc banderes blaves. 

Emblema militar

I al GP d’Espanya també va rebre. «Mazepin mai canviarà», va etzibar Charles Leclerc per ràdio quan anava llançat en els lliures i es va trobar el rus despistat. Després de destorbar Lando Norris en la seva volta ràpida, el rus va ser penalitzat amb tres posicions a la graella, però com que ja sortia l’últim, el càstig no va tenir efecte.

I diumenge, unes altres dues perles de Mazepin. A la graella va fer el gest d’agenollar-se, però no contra el racisme o l’homofòbia seguint la iniciativa que lidera Lewis Hamilton, sinó que va explicar que en el seu cas va ser «com a senyal de respecte als veterans de la Segona Guerra Mundial». 

Mazepin va lluir la Cinta de Sant Jordi, emblema militar rus, en record del dia de la victòria de Rússia davant el nazisme el 1945. La seva actuació en carrera va trasbalsar el totpoderós cap de Mercedes, Toto Wolff. «Aquest tio ens fa perdre la carrera», va protestar per ràdio veient com Mazepin bloquejava els seus pilots. Va acabar l’últim.

Arriba per quedar-se

Notícies relacionades

«En els primers sis mesos un pilot novell en la formula 1 no s’assabenta de res. Tot el sobrepassa», resumia l’enginyer i comentarista de DAZN Toni Cuquerella. I les paraules de Mazepin semblen demostrar la seva teoria: «L’F-1 em resulta sorprenentment intensa. Sabia que ho seria, però les sessions de classificació que he fet fins ara m’han semblat frenètiques», va declarar a la televisió russa Match TV.

Això sí, avalat pels milions del seu pare, que porta invertits més de 100 milions de dòlars a impulsar la carrera esportiva de Mazepin, sembla que ha arribat a la fórmula 1 per quedar-se: «És molt important continuar aprenent. És un campionat completament diferent del que estava acostumat a fer i molt exigent. Però estic segur que estaré uns quants anys en aquest pàdoc, així que no em preocuparé ara», assegura.