Contingut d'usuari Aquest contingut ha estat redactat per un usuari d'El Periódico i revisat, abans de publicar-se, per la redacció d'El Periódico.

Rèplica municipal: "Garantir la qualitat de l'aire, objetiu prioritari"

En resposta a la carta de Juan I. Garrido, l'informem que garantir que la qualitat del nostre aire sigui òptima perquè la salut dels ciutadans no es vegi afectada és una de les línies de treball prioritàries de l'Ajuntament de Barcelona.

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web

Cada dia a Barcelona i a la seva àrea metropolitana hi ha milers de desplaçaments amb vehicles motoritzats (un 44% del trànsit procedeix de vehicles que entren a la ciutat i un 15%, de desplaçaments interns) que són la principal causa de la contaminació de l'aire, mitjançant els gasos que expulsen, i representen un greu problema de salut pública.

Per aquest motiu, l'única via realment efectiva de reduir la contaminació és centrar-se a minimitzar les emissions dels focus contaminants, de manera que l'enfocament municipal i supramunicipal és actuar amb mesures estructurals per tal de reduir el nombre de vehicles que entren, surten i circulen per la ciutat i, alhora, garantir que aquests cotxes contaminin com menys millor. 

Certament, tal com apunta el lector, les mesures de lluita contra la contaminació afecten principalment els vehicles privats a motor, considerats com els grans contribuents dels contaminants més agressius per la salut de les persones: el NO2 i les partícules.

En primera instància, les accions que l'Ajuntament implementarà en aquest sentit només afectaran el parc sense etiqueta de la DGT (vehicles de gasolina anteriors al 2000 - anteriors a Euro3- i dièsels d'abans del 2006 - anteriors a Euro4-) que, en cas d'episodi ambiental, tindran restriccions per circular fins a la consolidació el 2020 de la zona de baixes emissions, quan aquesta restricció esdevindrà permanent.

Cal recordar que, si es declara un episodi per NO2 que comporti restriccions de trànsit, es posarà a disposició dels ciutadans la T-Aire, un nou bitllet multipersonal de dos viatges integrats amb un preu reduït i que s'ha d'utilitzar el mateix dia que es fa la primera validació. 

La T-Aire està pensada precisament per a aquelles persones que accedeixen habitualment en vehicle privat a la ciutat de Barcelona o als altres municipis inclosos a la zona de baixes emissions de les rondes, perquè en episodis que comportin restriccions per als vehicles més contaminants deixin el seu vehicle i agafin el transport públic com a alternativa per arribar a les seves destinacions. Per això, la T-Aire inclou un viatge d'anada i un de tornada a preu reduït (1,85 euros segons les tarifes vigents). 

D'altra banda, cal remarcar que, segons l'enquesta de mobilitat en dies feiners del 2016, els barris amb renda més baixa fan servir menys el cotxe i la moto per desplaçar-se i, en canvi, utilitzen els mitjans de desplaçament més sostenible, com el transport públic.

Alhora, cal tenir en compte que les accions per lluitar contra la contaminació de l'aire van acompanyades d'altres mesures complementàries per tal de promoure el transport públic i l'ús d'altres mitjans alternatius i el seu objectiu va molt més enllà de buscar una millora estètica del parc automobilístic: van dirigides a millorar la qualitat de vida de la ciutadania i a protegir-los d'un problema de salut pública com és la contaminació atmosfèrica.

Agraïm totes les propostes i els suggeriments rebuts, que seran tinguts en compte a l'hora de determinar l'abast definitiu de les mesures a aplicar.

Participacions delslectors

Mésdebats