Crisi climàtica

Ana Lafuente: «La integració de les energies netes a la xarxa i el vehicle elèctric facilitaran la descarbonització»

«El benefici que suposen les xarxes intel·ligents es va poder veure en la resposta del sistema elèctric durant la gota freda del mes passat»

ana-lafuente

ana-lafuente

5
Es llegeix en minuts
Víctor M. Romero

Eliminació de subsidis a combustibles fòssils, reducció del 45% de les emissions per al 2030 i neutralitat de carboni el 2050. Aquests són alguns dels objectius marcats en la passada edició de la Cimera d’Acció Climàtica de l’ONU el mes de setembre. ¿Veu factible que es puguin aconseguir aquestes fites en el termini marcat? Des d’Iberdrola creiem que aquest escenari és factible. Avui dia, la tecnologia ens acompanya, hi ha conscienciació social que ens pot ajudar i estem convençuts que un escenari 100% renovable és des del punt de vista econòmic i tècnic viable sense cap sobrecost per al ciutadà.

La descarbonització de l’economia és un dels reptes més importants. ¿Quins són els principals problemes que trobem a l’hora d’optar per energies netes i renovables? S’ha avançat molt però encara hi ha barreres. Tecnològicament no hi ha barreres, però fan falta polítiques que ens acompanyin i que acompanyin la tecnologia. Quan parlem de tramitacions podem dir que són un ralentizador del procés. Aquestes polítiques ens haurien d’acompanyar tant en l’àmbit nacional com en l’europeu. Per primera vegada, tenim el Pla d’Integració d’Energia i Clima a escala nacional, que ens ajudarà a generar aquesta política més concreta que, per descomptat, a cada comunitat autònoma ha de tenir la seva extensió.

i-DE, la nova marca de l’activitat de distribució elèctrica d’Iberdrola, ha fet un esforç important a ampliar i millorar la seva xarxa intel·ligent. ¿Com pot ajudar i-DE a la lluita contra el canvi climàtic? La xarxa té un paper fonamental en aquest escenari d’energia neta i hi hem de treballar per generar la infraestructura necessària que permeti integrar les energies netes. Però, a més, la xarxa ha d’aportar intel·ligència que ens faciliti la gestió de la mateixa xarxa, donant la flexibilitat que fa falta per a aquesta integració d’energies netes. En resum, l’objectiu és la descarbonització, i hi ha dos eixos que la facilitaran: el vehicle elèctric i la integració de les energies netes. La xarxa és la plataforma on s’integren aquests dos mons i es converteix en un facilitador d’aquesta evolució. i-DE està treballant en aquest sentit i tenim estudis interns que ens diuen que la xarxa no serà un problema per a l’electrificació i la integració. Som facilitadors d’aquest procés de descarbonització.

«A Iberdrola estem convençuts que un escenari 100% renovable és des del punt de vista econòmic i tècnic viable sense cap sobrecost per al ciutadà»

Ana Lafuente

Directora d’i-DE (Iberdrola) per a la Comunitat Valenciana i la Regió de Múrcia

i-DE preveu inversions de 150 milions d’euros en els pròxims 10 anys a la Comunitat Valenciana per ajudar a desenvolupar ciutats intel·ligents. ¿Quines són, segons la seva opinió, les senyes d’identitat d’una ciutat intel·ligent? Identifiquem l’‘smart city’ amb tres característiques: sostenibilitat, eficiència i servei al ciutadà. En aquest marc, hem generat el projecte de Smart Cities, en el qual considerem quatre eixos de treball: fomentar la mobilitat elèctrica, crear la infraestructura necessària per permetre aquesta mobilitat, generar informació al consumidor que l’ajudi a prendre decisions sobre eficiència energètica i donar la informació al nivell d’agregació necessària perquè els diferents agents visualitzin i prenguin consciència del que suposen les mesures de sostenibilitat.

i-DE està apostant per millorar els sistemes d’intel·ligència i automatització de les xarxes de distribució elèctrica. ¿Quina va ser la seva capacitat de resposta durant les pluges del mes passat a la Comunitat Valenciana? El benefici que suposen les xarxes intel·ligents es va poder veure en la resposta del sistema elèctric durant la gota freda del mes passat. Les pluges van ser similars a les que van caure durant les inundacions de 1987 i ens va costar un mes reparar algunes xarxes fetes malbé a la Comunitat Valenciana. Ara, el 70% dels afectats per talls de llum van recuperar el servei en 30 minuts. A més, en aquest episodi de la DANA també va ser molt important la coordinació amb l’UME, les administracions públiques i les forces de seguretat. Gràcies a ells vam poder entrar en algunes poblacions, com Dolores, per poder actuar de forma presencial i resoldre les incidències.

¿Estan portant aquesta xarxa intel·ligent a altres països on tenen presència? Sí. Nosaltres tenim presència als Estats Units, el Brasil i el Regne Unit, i els estem portant la nostra experiència. Estem exportant als EUA i al Brasil la nostra xarxa intel·ligent, ja que el seu ús i avantatges són molt clars en situacions d’emergència a l’hora de dur a terme una reposició.

El cotxe elèctric i els nous tipus de mobilitat són punts estratègics de cara a un futur més sostenible. ¿Per què l’ús del cotxe elèctric encara continua sent residual? ¿Quin paper juga la instal·lació de punts de recàrrega per impulsar definitivament el mercat del vehicle elèctric? El 2030 està previst que a Espanya circulin 5 milions de cotxes elèctrics. Una de les barreres, que no és l’única, és el preu, i crec que hi ha recorregut en eficiència en els costos de les bateries. Referent als punts de recàrrega, són una barrera clara perquè l’usuari té la incertesa de «fins on arribo». El no tenir certesa d’on proveir-se és una barrera clara. Per això, advoquem per tenir un pla de punts de recàrrega eficient, i nosaltres tenim una posició privilegiada per ajudar a definir quina pot ser la plataforma de punts de recàrrega.

Vostès estan en converses amb diferents ajuntaments i diputacions del Mediterrani per col·laborar i implantar mesures que ajudin a reduir les emissions de CO2 Dins de les nostres relacions els ritmes i el nivell de maduresa dels diferents municipis són molt diferents. Alguns no hi estan interessats en aquest moment i n’hi ha d’altres que sí. Nosaltres estem operant d’una manera en què donem la informació a l’ajuntament perquè ells puguin licitar aquests punts de recàrrega, ja que veiem que pot generar negoci, permetent que terceres parts puguin fer ofertes per fer aquests punts de recàrrega. El finançament no hauria de ser una limitació per als ajuntaments.

Notícies relacionades

¿Quines són, segons la seva opinió, les energies renovables que tindran més implantació en els pròxims anys? L’energia fotovoltaica i eòlica. Jo crec que l’eòlica ‘offshore’ comença a tenir el seu espai a escala europea i mundial. Tot i que diria que totes les 100% renovables tenen el seu espai. La hidràulica de bombatge pot convertir-se en energia base, ja que, a més de renovable, et dona una gran flexibilitat de resposta en el sistema. Però crec que totes les energies tindran el seu lloc. I també tindrà molta importància l’energia del particular, d’autoconsum, que s’haurà de connectar i integrar amb la resta.

¿Està la societat conscienciada dels riscos a què s’enfronta la humanitat per l’estat actual del medi ambient? La joventut ha avançat molt en aquesta sensibilització, però encara hem de continuar donant solucions a aquest canvi climàtic. Encara queda molt per fer.

Temes:

Iberdrola