RISC

El 27% de les empreses espanyoles han patit impagaments significatius durant el 2017

Els comitès de riscos perden rellevància dins de l'estructura de les companyies

imagen-artculo-4-periodico-de-catalua

imagen-artculo-4-periodico-de-catalua

2
Es llegeix en minuts
D. R. / Barcelona

La pròxima onada d’impagaments pot sorprendre les empreses espanyoles amb les defenses baixes si ens atenim a les dades que aporta l’onzè 'Estudi de la Gestió del Risc de Crèdit a Espanya', elaborat per Crédito y Caución i Iberinform amb el suport acadèmic de l’IE Business School, que assenyalen que les empreses estan desmuntant els seus comitès de riscos. Aquestes estructures transversals especialitzades a controlar el risc d’impagament dels clients, en les quals solen participar diversos departaments d’una empresa, van proliferar en els anys més durs de la crisi financera i s’han anat desmuntant de mica en mica. Si l’any 2012, el 58% de les empreses afirmaven comptar-hi, avui només les mantenen el 23%.

L’estudi també mostra una pèrdua de pes de determinades àrees en la definició de la política de riscos de clients, en concret, de la direcció general, dels departaments comercials i dels de riscos davant els departaments financers i administratius, que es troben en valors màxims. Sembla que amb la crisi i l’augment de les xifres d’impagaments, es va entendre que era necessari el diàleg de tipus formal entre les diferents àrees de l’empresa que es relacionen amb els clients, arribant fins i tot a crear departaments específics de riscos i, no obstant, amb la millora del context econòmic, els departaments financers han tornat a ser els únics encarregats de gestionar la política de riscos. En aquest sentit, fixar aquesta política, al cap i a la fi, suposa decidir les polítiques de crèdit, cobrament, recobrament i insolvències amb els clients, i sembla lògic que s’hagi de comptar amb l’opinió de totes les àrees de l’empresa que d’una manera o d’una altra es veuen afectades.

La relaxació de la política de riscos pot ser preocupant si es té en compte que el percentatge de les empreses que reconeix haver patit impagaments significatius en els últims dotze mesos ha augmentat per primera vegada des del 2012, arribant a un 27%. És cert que encara s’està lluny del 66% reflectit aquell any, no obstant, podem estar assistint a un punt d’inflexió. Oblidar-se de les estructures de diàleg formals que es van crear durant la crisi en un moment en què s’incrementa la morositat, tot i que sigui lleugerament, sembla imprudent.

Notícies relacionades

A més, s’ha de tenir en compte que analitzar un client des de diverses perspectives (comercial, riscos, financera, etcètera), avui és més senzill a través de les eines d’intel·ligència de negoci que l’avenç tecnològic possibilita, com per exemple, Insigth View, una eina desenvolupada per Iberinform.

Descarregueu-vos la infografia completa aquí.

Temes:

Empreses