BRETXA DE GÈNERE

Programes de lideratge per augmentar la presència de la dona directiva

Existeixen programes específics per a dones que potencien el seu desenvolupament acadèmic i professional, així com la creació de sinergies entre alts càrrecs directius per al seu creixement

women-in-business-cumplir-o-liderar-final-2

women-in-business-cumplir-o-liderar-final-2

3
Es llegeix en minuts
Mar Ardèvol

¿Queda alguna cosa per dir del paper i la representació de la dona en l’àmbit empresarial? ¿Quantes xifres són necessàries per sustentar la reivindicació per la igualtat entre homes i dones en alts càrrecs empresarials? Segurament la resposta és que encara queda molt per remar per arribar a compensar les dècades de polítiques desiguals entre gèneres.

Prova d’això són les xifres que recull l’últim informe de Women In Business 2018: ¿complir o liderar?, elaborat per Grant Thornton. Per exemple, a nivell mundial, la proporció d’empreses sense participació de dones en l’alta direcció ha descendit de manera significativa, passant del 34% al 25%, la qual cosa significa que ha augmentat el nombre d’empreses que han aconseguit un cert nivell d’equilibri de gènere.

Si hi acostem la lupa, veurem que el Regne Unit ha assolit un màxim sense precedents, amb un 75% d’empreses que tenen almenys una dona en l’alta direcció, mentre que ha ascendit lleugerament la proporció de llocs d’alta direcció ocupats per dones, del 19% al 22%.

En canvi, a Espanya, la xifra de dones en càrrecs directius se situa en el 27%. De fet, dels 35 països que l’estudi de Grant Thornton analitza cada any, que representen més del 70% de la riquesa mundial, Espanya se situa en la posició 23 dels països més avançats en lideratge femení.

Gestos reals

Per tant, sí, hi ha avenços, però el camí és llarg i es requereixen anys de treball per desaprendre l’après. I per això, amb aquests percentatges a sobre de la taula, és destacable i noticiable l’existència d’iniciatives que no només promoguin polítiques d’igualtat dins de les empreses, sinó que incentivin la formació de les dones i la creació de sinergies que impulsin el seu creixement.

Aquest és el cas dels programes W30 i W50, impulsats per l’Anderson School of Management de la Universitat de Califòrnia-Los Angeles (UCLA) i recolzats pel Banco Santander. Aquestes iniciatives són orientades a la formació en lideratge per a dones gestores, emprenedores i lligades a l’educació superior. L’objectiu és dotar les dones que apliquin a aquesta convocatòria d’eines i coneixements que sumin en l’educació superior, així com contribuir al desenvolupament de les seves habilitats, assegurant el seu progrés en la gestió d’aquestes institucions.

Un altre exemple de programa enfocat al lideratge de la dona que desenvolupa Banco Santander és Sumant Talent, que té per objectiu potenciar les habilitats directives de la dona en càrrecs previs a la direcció d’una empresa. A través d’aquest programa es busca que treballin les seves fortaleses individuals, que millorin la seva visibilitat dins de l’organització i, finalment, que reforcin la seva comunicació assertiva i ‘networking’.

Això és: que assumeixin amb responsabilitat i confiança els reptes del lideratge, aportant, a més de les seves qualitats com a professionals, els trets femenins que permetin al Banco Santander ser una organització més completa, inclusiva i diversa, a través de tallers experiencials, conferències i sessions inspiradores amb persones referents, tant de dins com de fora del banc.

En primera persona

"No és un tema d’habilitats teòriques o tècniques", assegura fent referència a la formació de la dona Pilar Roch, CEO de Ideas4all Innovation i participant de la segona edició de Santander W50, pel qual ja han passat més de 400 dones.

"Les dones estem igual de formades que els homes. ¡Fins i tot hi ha més llicenciades dones que homes! Però sí que és cert que durant la carrera professional se’ns continua penalitzant per ser mares, i és allà on hi ha alguns casos en què les dones s’estanquen, perquè topen amb el famós sostre de vidre", assegura Rocha.

La raó, explica, és que: “És precisament en l’edat en què solem ser mares quan estem en el moment de ‘middle management’, i és quan es produeixen promocions". Per això, argumenta, són importants oportunitats com la formació en lideratge W30 i W50 i en particular l’experiència que ella va tenir l’oportunitat de viure: "Era un grup de 50 dones empresàries de tot el món. Al ser un programa internacional, s’obren portes de ‘networking’ ". A més, afegeix, "el fet que tinguem formació a tots els nivells, tant en ‘hard skills’ com en ‘soft skills’, són palanques i facilitadors per al progrés professional".

En definitiva, no es tracta de negativitzar, resumeix Rocha, sinó de guanyar en sensibilització i canviar dinàmiques i inèrcies que venen imperant durant molt temps. "Això no és una batalla contra el gènere masculí. És qüestió d’afegir-se a iniciatives que compensin les desigualtats".

Més informació

Descobreix amb nosaltres més històries que impulsen el futur

Notícies relacionades

Descobreix amb nosaltres més històries que impulsen el futur

veure'n més

Temes:

Empreses