MOROSITAT

La majoria de les empreses cobren les factures en un termini superior al desitjat

factura

factura

2
Es llegeix en minuts
Joana Macià

El 27% de les empreses han patit impagaments significatius en els últims 12 mesos segons donen les dades aportades per l’‘XI Estudi de la gestió del risc de crèdit a Espanya’, elaborat per Crèdit i Caució i Iberinform amb el suport acadèmic de l’IE Business School.  Tot i que pugui semblar un percentatge relativament baix, sobretot si es compara amb la dada del 66% que proporcionava l’edició de l’estudi del 2012, és la primera vegada que s’incrementa els últims 8 anys. En aquest sentit, el 6% de les empreses que venen a altres companyies i el 3% de les empreses que venen a les administracions públiques suporten nivells d’impagament que posen en risc la mateixa continuïtat dels negocis.

La morositat sembla estar bastant arrelada en el teixit empresarial del nostre país, ja que fins a un 81% de les companyies enquestades declaren cobrar dels clients en un termini superior al que haurien desitjati, de fet, el 59% ho fa per sobre dels 60 dies que marca la legislació vigent. Aquestes empreses que es veuen afectades per la morositat pateixen una sèrie d’efectes negatius, entre els quals destaquen l’increment dels costos financers i la pèrdua d’ingressos.

Detall de l’infografia de l’‘XI Estudi de la gestió del risc de crèdit a Espanya’ (descarregar completa)

Malgrat que la falta de disponibilitat de fons del client és un dels principals arguments que expliquen el retard en el cobrament, crida molt l’atenció que al mateix nivell se situï, segons les empreses enquestades, el retard intencionat del client. La dada sembla confirmar que la morositat a Espanya té trets culturals, que porta a pagar més tard que la mitjana europea.

Eines de gestió de risc

Sabent que el retard en el cobrament de les factures és un problema per a moltes empreses, resulta interessant analitzar les eines de gestió de risc que s’utilitzen per minimitzar-lo. En aquest àmbit destaca l’assegurança de crèdit, a la qual recorren el 61% de les companyies enquestades.

Notícies relacionades

Altres eines utilitzades són els informes comercials, els ‘bureaus’ de crèdit i les solucions d’intel·ligència de negoci, les quals, gràcies a tecnologies ‘big data’ i analítica avançada, possibiliten que les empreses identifiquin, analitzin i facin un seguiment exhaustiu de clients, proveïdors i competidors, com, per exemple, Insigth View, eina que ha sigut desenvolupada per Iberinform. És preocupant comprovar com fins a un 12% de les empreses manifesten no fer servir cap eina per gestionar aquest tipus de risc.

Quan el problema de la morositat s’enquista i s’ha de gestionar el recobrament de les factures, un 11% de les empreses recorren a gestors de recobrament integral, mentre que només un 1% acudeixen als serveis on els gestors utilitzen algun tipus de disfressa o caracterització per recobrar. Que hi ha consciència amb la situació del retard en el cobrament, ho demostra que un 71% de les empreses consideren que s’hauria d’aplicar un reglament sancionador als impagaments, tot i que només un 6% apliquen sempre els interessos de demora que ja regula la legislació actual.

Temes:

Empreses