INTERNET DE LES COSES

Vinculació segura i invisible amb els animals de companyia

Arriba al mercat una gamma de dispositius IoT per facilitar la vigilància i control dels animals domèstics

L'operadora Vodafone ha desenvolupat la gamma de serveis i productes V-Pet, controlables des d'una aplicació mòbil

mascota

mascota

4
Es llegeix en minuts
P. Enériz / Barcelona

Amb l’arribada de les vacances arriba el temps de la calma, de la vida lenta, de projectes sempre perseguits, de les mil coses noves que se somien a l’hivern, però també de costums lamentables com abandonar, sense pietat, les mascotes a la vora de qualsevol camí.

Parlen les dades: l’any passat va haver-hi al voltant de 137.000 animals abandonats. La bona notícia és que en contrast amb aquesta “bestialitat” creixen les adopcions, les fórmules per protegir i cuidar els animals i, en aquest terreny, entra també –com a tendència imparable– la tecnologia i les solucions propiciades per l’internet de les coses (IoT).

Fins ara, els amants dels animals tenien poc més que la tendresa, que no és poc, com a ajuda per protegir els seus cadells i el suport d’algunes empreses, dedicades a la fabricació de productes i serveis per a animals de companyia (joguines, sabates o gorretes) amb més voluntarietat que eficàcia.

Les coses canvien, sobretot, amb les noves aplicacions de l’internet de les coses, que, amb una inversió mínina, permet conèixer on, com i fins i tot en quines condicions està la nostra mascota, és a dir, reduint el risc que estiguin en perills o es perdin.

Abans de seguir endavant cal apuntar que els nous productes connectats són senzills i no inclouen les dificultats habituals dels primers que van arribar al mercat. La seva arquitectura interior ha millorat significativament i els resultats poden qualificar-se de satisfactoris.

Per primera vegada en molt temps, pel que sembla fa un total de 17 mil anys que els gossos acompanyen l’home, podem oferir-los part de la protecció que ens han donat.

Les solucions

Avui es disposa ja de gairebé tantes solucions com necessitats, des de collars amb sensors preparats per informar (en una casa, per exemple, amb piscina) que el cadell ha caigut a l’aigua; equips de localització que indiquen que s’està allunyant a una distància superior a l’establerta com a perímetre de seguretat, càmeres d’alta sensibilitat que identifiquen si algú està molestant les nostres mascotes, etc.

L’avantatge afegit és que la tecnologia actual és molt menys estàtica del que es pot pensar, aquest any operadores com Vodafone han tret al mercat solucions més globals i més senzilles, creant un sistema basat en una targeta d’identificació d’abonat controlable des de l’‘app’ V by Vodafone, que utilitza les xarxes 3G i 4G (i capaç d’acceptar el 5G quan estigui disponible). El servei es tarifa a un preu únic mensual sense permanència i sense importar el nombre de dispositius connectats, la quantitat de dades utilitzades, ni el país en què l’usuari i la mascota estiguin.

És a dir, el control a distància dels animals de companyia ja és total; el sistema, senzill; els preus, fixos; les idees, noves, i un món de valors afegits capaços de donar resposta i solucionar problemes.

Els valors

En la descripció anterior falta una dada d’importància. Els experts assenyalen que l’internet de les coses és, en realitat, una tecnologia que està fent els seus primers passos i que davant seu s’obren múltiples entorns en què es pot aplicar, conseqüentment cada empresa elegirà el seu encarant el benefici, el creixement o l’expansió. Són qüestions d’estratègia, tot i que, també, al final de tot, de filosofia empresarial.  Per posar un exemple significatiu: l’operadora Vodafone ha apostat per presentar solucions per protegir les mascotes. I no és una mala idea. És qüestió de valors, una de les mil i una coses que se somien a l’hivern.

Quan Vodafone va dur a terme, unes setmanes enrere, la presentació d’aquestes solucions, va esmentar que atenent l’escala de Maslow, que mostra la jerarquia del que volem els humans i el que activa les motivacions, queda patent que la primera necessitat és la de l’amor. Per donar sentit a les noves tecnologies, el que estan buscant algunes companyies és precisament la capacitat per interconnectar el que importa i de connectar l’usuari amb el que realment li importa.

Arriben, doncs, noves fórmules per aportar activitat al mercat, que es resumeixen en idees per connectar les coses de l’entorn, però, també, per donar-hi emoció: “Tinc el que més m’importa connectat i segur”.

Sota aquesta premissa s’han dissenyat els dispositius intel·ligents de nova generació, dels quals s’espera benefici per a les empreses  i que donin tranquil·litat a l’usuari.

Productes vinculats

V-SIM. És una targeta SIM desenvolupada per a la xarxa IoT de Vodafone que s’activa des de l’‘app’ del mòbil a l’escanejar-ne el codi QR.  Proporciona connectivitat a qualsevol dispositiu associat (sensors, collars, claus, maletes, motxilles...). Admet ‘roaming’ en 32 països europeus. Costa 9,90 euros.

Notícies relacionades

V-Pet. Localitzador GPS que permet definir zones segures, monitorar plans d’alimentació, d’activitat o de son. Té 10 dies d’autonomia. Ha sigut desenvolupat per KippyVita. Costa 49,90 eruos, més 7 euros al mes de quota.

V-Cam. Cambra HD sense fil que es connecta per xarxa 4G, per monitorar espais exteriors o interiors en ‘streaming’ amb enregistrament. Fa possible la detecció de moviment, visió nocturna, àudio bidireccional i emmagatzemament al núvol. Té un mes d’autonomia. Permet veure tot el que estan fent les mascotes a casa o al jardí. Costa 379,90 euros, més 7 euros al mes de quota.