SUPERA LA MITJANA DE L'OCDE

L'escolarització de 0 a 3 anys a Espanya puja 10 punts en una dècada, fins al 38,2%

L'informe 'Panorama de l'Educació 2020' destaca que Espanya continua tenint un dèficit de titulats en segona etapa de secundària

zentauroepp54743581 guarderia200908140716

zentauroepp54743581 guarderia200908140716

4
Es llegeix en minuts
Europa Press

La taxa d’escolarització a Espanya de nens de primer cicle d’Infantil (de 0 a 3 anys) s’ha incrementat més de 10 punts en l’última dècada, fins a arribar al 38,2%, segons l’informe de l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) ‘Panorama de l’Educació 2020’, publicat aquest dimarts.

Segons ha informat el Ministeri d’Educació i Formació Professional, aquest estudi indica que la taxa d’escolarització de 0 a 3 anys a Espanya se situa per sobre de la mitjana als països de l’OCDE, situada en el 25,5%, i de la dels països de la Unió Europea, que arriba al 23,6%.

Així mateix, en segon cicle d’Infantil, l’escolarització és gairebé completa a Espanya, amb percentatges per sobre del 96% en totes les edats.

El departament que dirigeix Isabel Celaá ha recordat que la publicació, de periodicitat anual, analitza l’evolució dels diferents sistemes educatius dels països membres de l’OCDE, el seu finançament i l’impacte de la formació en el mercat de treball i en l’economia.

Més formació general

En aquest sentit, Educació ha destacat que de l’informe es desprèn també que la formació general de la població espanyola continua millorant.

En concret, el percentatge d’adults que han cursat només estudis obligatoris ha baixat del 48,4% al 2009 al 38,7% el 2019. La mitjana dels països de l’OCDE és del 21,9% i de la Unió Europea és del 18,3%.

No obstant, segons ha afegit, «es preveu que la xifra continuï millorant», ja que, en la població de 24 a 34 anys, les persones que no tenen estudis postobligatoris són el 30,2%.

No obstant, la investigació mostra que Espanya continua tenint un dèficit de titulats en segona etapa de secundària. El 22,7% de la població adulta espanyola té aquesta titulació, mentre que el percentatge és del 42,3% a la mitjana de països de l’OCDE i del 44,8% a la UE.

Per contra, el percentatge de població adulta amb estudis superiors (el 38,6%) és a la mitjana de l’OCDE (39,6%) i de la UE (37,4%).

Accés a l’educació superior

Respecte a la taxa d’accés a l’educació superior, el 2018 era del 64,8%, mentre que la de l’OCDE era del 49,3% i la de la UE, del 48,3%. La taxa de titulació entre els menors de 30 anys era, per la seva part, del 52%, davant el 37,6% de la mig OCDE i el 35,7% de la mitjana UE.

D’aquesta manera, destaca la taxa d’accés a la Formació Professional de Grau Superior i altres estudis superiors no universitaris, que era el 2018 a Espanya del 26,6%, per sobre de la mitjana de l’OCDE (9,9%) i de la UE (7,3%).

Educació ha posat de relleu que l’informe confirma també que a més nivell d’estudis, més ocupabilitat i més remuneració. Així, la taxa d’ocupació de la població de 25 a 34 anys que no ha completat l’educació secundària era del 63% el 2019.

Aquest percentatge augmenta fins al 71% en les persones que han completat l’educació secundària i al 79% per a les persones amb titulació superior. La relació entre ocupació i nivell educatiu és similar a tots els països, segons ha apuntat el Ministeri.

En relació amb els titulats superiors, ha recalcat que guanyen a Espanya un 48% més que els titulats en secundària. Al seu torn, aquests guanyen un 16% més que els que tenen un nivell inferior. Això passa també en la mitjana de l’OCDE i de la UE.

Bretxa salarial

Sobre la bretxa salarial entre homes i dones, afirma que està generalitzada en tots els nivells educatius. Les dones amb educació superior cobren un 24% menys que els homes amb la mateixa titulació a l’OCDE, i el 19% menys en el cas d’Espanya.

Per a les titulades en secundària o nivells inferiors, la seva remuneració és d’un 22% i un 23% menor, respectivament, que la dels homes amb aquest mateix nivell educatiu. A Espanya, aquests percentatges són del 25% i 21%.

En termes de percentatge del PIB, la despesa educativa a Espanya el 2017 era del 4,3%, xifra similar a la mitjana OCDE i la UE, que es va situar en el 4,9% i el 4,5%, respectivament.

El 2017, el finançament públic de l’educació arribava al 90% del finançament total per a la mitjana de països de l’OCDE i el 92% per a la UE. A Espanya, el finançament públic representava el 87%.

Ràtio alumnes per docent

Quant al nombre d’estudiants per professor, Espanya es troba a la mitjana europea i per sota de la mitjana de l’OCDE, amb 14 alumnes per professor a Primària (13 a la UE i 15 en l’OCDE); 12 alumnes per professor en primera etapa de Secundària (11 a la UE i 13 a l’OCDE) i en segona etapa de Secundària és de 12 per docent (igual que la mitjana europea i un menys que l’OCDE). En formació professional de Grau Mitjà la ràtio baixa 9 alumnes per professor, quan la mitjana tant de l’OCDE com de la UE és de 13.

La retribució dels professors a Espanya està per sobre de la mitjana OCDE i la mitjana UE, però en nivells similars als països de l’entorn.

Notícies relacionades

Finalment, les hores d’ensenyament obligatori a Espanya se situen en la mitjana a Primària (792 hores anuals a Espanya, 804 en l’OCDE i 769 a la UE), però està per sobre de les dues mitjanes en la primera etapa de Secundària: 1.054 hores, la qual cosa suposa 161 hores més que la mitjana de la UE (892 hores) i 131 més que la mitjana de l’OCDE (922 hores).

 

Temes:

Nens Col·legi