NOVES FÓRMULES LABORALS

L'aprenent del segle XXI

Un estudi de la UAB demostra que l'FP Dual beneficia tant l'alumne com les empreses

Les companyies, que s'acaben quedant la meitat dels xavals, demanen més agilitat burocràtica

zentauroepp43965933 barcelona  25 de junio de 2018  reportaje sobre la fp dual  191011162924

zentauroepp43965933 barcelona 25 de junio de 2018 reportaje sobre la fp dual 191011162924 / RICARD FADRIQUE

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Lafigura de l’aprenent, aquest xaval amb ganes, que es fixa en tot, que és una esponja, que pregunta i prova,que s’equivoca i corregeix, té avui un nom més tècnic i menys romàntic. Se’n diuFP Dual, però manté la mateixa filosofia d’assumir un ofici des de dins. Un estudi de la Universitat Autònoma de Barcelona acaba de demostrar que aquest model formatiu és efectiu, tant per a l’estudiant com per a les empreses, ja que dos terços dels alumnes acaben fitxant per la companyia d’acollida. Però compte,l’enamorament sobtat ha de superar una barrera no sempre fàcil de franquejar: l’excés de burocràcia.

L’estudi porta la firmad’Anika Jansen, economista del German Economic Institute, i dePilar Pineda, directora del grup d’Eficàcia de la Formació de la UAB, i es basa en enquestes a més de 1.000 empreses catalanes que participen en els programes d’FP Dual. Hi ha certa coincidència –el 75% de les companyies consultades– en què es tracta d’una «inversió a llarg termini i una via excel·lent per formar futurs treballadors qualificats».En aquesta època de certa precarietat laboral, hi ha la por que aquests joves es converteixin en mà d’obra barata per a les companyies. L’estudi sembla demostrar més aviat el contrari, ja que el 80% de les firmes agraeix «poder-los formar a midaper a un lloc de treball» que, en molts casos, acaba sent seu.

Productius i lleials

Els resultats de les enquestesevidencien les diferènciesentre la formació professional tradicional i aquesta branca en què es potencia la relació directa amb l’ocupació. Les empreses consideren molt més avantatjosa la contractació d’aquest perfil «per les seves competències,productivitat i lleialtat». Una manera de dir que són persones que ja estan rodades, que saben de què va això, que s’impliquen més i millor i que no seran una càrrega. Malgrat les bondats d’aquest tipus d’ensenyament, el 37% de les companyies consultades consideren que el procés té una«càrrega excessiva de burocràcia».Un altre escull és l’acompanyament, sobretot en els negocis petits, on la càrrega de responsabilitats i l’escassetat de personal fan molt més complicat estar a sobre de l’aprenent.

Notícies relacionades

En el curs 2017-2018, un total de 4.018 empreses catalanes van firmar convenis d’FP Dual amb elDepartament d’Educació. Són el 0,65% del total, una xifra baixa, segons els experts. És un altre dels aspectes que destaca l’informe, la necessitat de «difondre més els resultats d’aquesta formació» perquè altres empreses s’animin a acollir estudiants. Una dada demostra la importància de donar a conèixer les bondats de la cosa: el 30% dels enquestats assegura no conèixer en absolut el programa d’FP Dual, i dels que sí que n’estan al corrent, només el 38% s’ofereixen. En aquest sentit, les autores del treball insten l’«administració i les organitzacions empresarials i sindicals a acompanyar i informar» sobre les virtuts de la proposta.

¿I tot això com acaba? L’estudi conclou que la meitat dels aprenents –de fet, una mica més, el 53%– acaba quedant-se en les empreses que els donen aquesta primera oportunitat. Això sí, fins que arribi el moment, el 87% paga el mínim que marca la llei per als estudiants que estan aprenent. Només a les grans empreses es remunera una mica per sobre del que marca el conveni.