Anar al contingut

PLANIFICACIÓ UNIVERSITÀRIA

Fa tres anys que Universitats tapona el màster per ensenyar a secundària

Més d'un terç dels aspirants d'aquest any s'han quedat sense plaça en aquests estudis

Ensenyament va autoritzar la dispensa d'aquesta formació obligatòria per poder cobrir vacants aquest curs

Carmen Jané

Fa tres anys que Universitats tapona el màster per ensenyar a secundària

Els màsters que ofereixen nou universitats catalanes perquè els graduats de les diferents especialitats puguin fer classes a educació secundària tenen, per tercer any consecutiu, molts més sol·licitants que places disponibles. Mentrestant, la Conselleria d’Ensenyament ha hagut de permetre per a aquest any la dispensa del màster –que és obligatori– i autoritzar que docents de primària puguin fer classe a secundària per poder cobrir les plantilles en vista de la falta de professors disponibles. 

La convocatòria es manté oberta perquè encara falten per assignar els alumnes de segona i tercera convocatòria, en les quals se sol elevar l’oferta inicial. No obstant, costa imaginar que els 2.354 aspirants al curs trobin plaça tenint en compte que l’oferta existent és de 1.435 places; és a dir, 919 estudiants es quedaran sense plaça per a aquest curs.

La Secretària d’Universitats justifica la diferència pel fet que la planificació de places es fa “per triennis” i que no és una cosa que es pugui alterar fàcilment perquè “prioritza la qualitat del màster” i això no s’improvisa. “Les planificacions de cursos són processos lents. A més, hi ha hagut un efecte crida que ha fet que s’apunti cada vegada més gent, però no podem ampliar places en disciplines que després no tindran sortida”, afirmen fonts del departament, que dirigeix Francesc Xavier Grau.

El triple d’aspirants sense plaça des del 2015

La falta de places s’ha agreujat en els tres últims anys, en què s’ha duplicat la mitjana d’aspirants que es quedaven fora. Així, per al curs 2013-2014, hi va haver 1.091 sol·licituds per cursar el màster i se’n van matricular 919 (el 15% van quedar fora); en el 2014-2015, van demanar plaça 1.327 graduats i se’n van matricular 1.067 (el 19% sense plaça), i en el 2015-2016, dels 1.712 sol·licitants es van poder matricular 1.433 (van quedar fora el 16%).

Per al curs 2016-2017, coincidint amb el canvi de Govern i amb l’arribada d’un nou equip a la Secretària d’Universitats, la situació es va agreujar. Hi ha 2.027 aspirants i d’aquests només aconsegueixen plaça 1.349; així, doncs, queden fora el 33% de peticions. En el curs 2017-2018, amb l’anunci de noves oposicions, van demanar una de les 1.446 places 2.210 graduats (el 34% fora) i, per a aquest curs, de moment estan sense plaça el 39% dels sol·licitants.  

El màster d’ensenyament en secundària és dels pocs que estan regulats i no depenen de cada universitat, sinó que hi ha una preinscripció com en la selectivitat, que es realitza en la Secretària d’Universitats, recorden des dels centres universitaris. Un, fins i tot, el de matemàtiques, s’ofereix conjuntament com un únic curs des dels nou centres.

Itineraris per disciplines

A més, cada especialitat té el seu propi itinerari docent, que està vinculat a la disciplina que es va estudiar. Així, un graduat en Química ha de cursar el màster per ensenyar Biologia, Geologia, Física i Química, però no el de Francès o el de Dibuix. Això fa que molts itineraris no es cobreixin perquè no hi ha sol·licitants. És el cas del Francès, on cada any queden moltes places vacants, segons dades de la consultora educativa Unportal.

No obstant, les disciplines més reclamades des d’Ensenyament –Llengua i Literatura Catalana i Castellana i Matemàtiques– aquest curs han deixat sol·licitants fora. En concret, 94 aspirants a l’especialitat de llengües i 48 de Matemàtiques es quedaran fora, quan hi ha dèficit de places en les plantilles. A més, faltaran 54 places d’Anglès, 117 de l’àrea de Ciències i 92 d’Educació Física.