Anar al contingut

ACTIVITATS PEDAGÒGIQUES

La xarxa Educació 360 demana als partits que incloguin l'educació extraescolar en els seus programes

Diputació, entitats i ajuntaments proposen que es financin les extraescolars per combatre la desigualtat

Carmen Jané

L’educació no només se cenyeix a l’aula escolar. Activitats extraescolars, des de classes de reforç d’idiomes o música, hores de menjador, competicions esportives, representacions artístiques o casals són part de la formació de l’individu, i les polítiques educatives ho han de tenir en compte. Ho ha recordat la xarxa Educació 360 que, afavorida per la Fundació Jaume Bofill, la Diputació de Barcelona i la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica, ha aconseguit el recolzament de 56 municipis i una cinquantena d’entitats per estendre i coordinar les activitats educatives que complementen l’educació formal i que són les que més desigualtats creen, tant econòmiques com territorials.

El seu objectiu, presentat aquest dimecres en una jornada a Barcelona, és convèncer els partits polítics que n’incloguin alguna de les nou proposades (plasmades en 36 mesures) que han redactat de forma col·lectiva un equip de professionals. I que entenguin que és un mecanisme més de lluitar per la igualtat i l’equitat que ha de pretendre el sistema d’ensenyament públic. "Hi ha estudis que assenyalen que si un nen de 12 anys no ha fet activitats extraescolars s’ha perdut l’equivalent a un curs acadèmic, unes 6.000 hores de classe”, assenyalen citant fonts nord-americanes.

Entre les mesures que proposen hi ha redactar un pacte local per a l’educació, crear un consell educatiu municipal, integrar psicòlegs i monitors als claustres de professors, redissenyar els espais públics per obrir les escoles a la comunitat, crear programes de reforç escolar i mentories, programes de segones oportunitats, formació als pares i acostament a les famílies abans de l'escola bressol.  

Educació 360 reivindica el paper dels ajuntaments com a facilitador i coordinador en el que anomenen “lideratge distribuït” i dedicar recursos organitzatius, humans i econòmics. I proposen que siguin aquests que informin de manera coordinada de les opcions d’activitats extraescolars, que es poden agrupar en una mena de “passaport” que acumula insígnies així que es van omplint, actes ciutadans de graduació extraescolar o laboratoris d’aprenentatge. La Conselleria d’Ensenyament, el titular de la qual, Josep Bargalló, va tancar l’acte, va reclamar poder participar en aquests processos.