Anar al contingut

Alumnes satisfactoris però no excel·lents

Els estudiants catalans no destaquen per les seves notes i tenen Català i Medi Natural com a debilitats

Ensenyament vol donar dos cursos de socials d'ESO en anglès per potenciar la conversa

Carmen Jané

Alumnes satisfactoris però no excel·lents

DANNY CAMINAL

Els alumnes catalans mantenen un nivell satisfactori però no excel·lent en les competències bàsiques de Primària i Secundària, segons els resultats de les avaluacions realitzades aquest curs, “convuls i amb moltes dificultats exògenes al sistema educatiu”, segons ha definit el secretari de Polítiques Educatives, Carles Martínez.

Les mitjanes de les proves de sisè de Primària, realitzades entre els dies 8 i 10 de maig, entre els alumnes de l’escola pública, privada i concertada, donen resultats per sobre dels 70 punts en totes les matèries, una puntuació “plenament satisfactòria” per a la Conselleria d’Ensenyament. Matemàtiques, amb un 79,2 punts; llengua castellana (77,0), llengua anglesa (76,3) i llengua catalana (73,9) queden molt per sobre dels justets 70,2 punts de Medi Natural, el primer any que el coneixement sobre aquest temari entrava en les proves.

En les proves de quart d’ESO, realitzades al febrer, la nota més alta l’assoleix la llengua castellana (77,3 punts), seguida de la catalana (76,8) i l’anglesa (73,9). Per sota del llindar dels satisfactoris 70 punts queden Matemàtiques (68,5 punts) i la competència cientificotecnològica (66,1 punts). Aquesta última, destaquen els responsables d’Ensenyament, implica diverses assignatures, des de biologia fins a física i química passant per tecnologia, la qual cosa fa que sigui una competència transversal impossible de cenyir una àrea concreta.

"Millorar aquest punt requereix posar d’acord a diverses àrees”, assenyala Martínez, que també explica la davallada en matemàtiques entre Primària i Secundària per les diferències de plantejament de l’assignatura. “Està més associada al càlcul en Primària, mentre que a Secundària implica una capacitat abstracta que igual no tots els alumnes han adquirit”, va justificar. A secundària, en front de la resta de competències, on la majoria d’alumnes es concentren a la part alta de la taula, les notes han sigut bastant iguals en tots els trams i, per tant, la mitjana està molt repartida.

Poques diferències

En general, les notes entre el 2013 i el 2018 no donen gaires sorpreses i es mantenen amb poques diferències excepte en el cas de l’anglès, en què hi ha hagut una millora significativa, sobretot a Secundària, amb un augment de gairebé set punts en els últims sis anys.

“Allà s’ha notat l’augment de les extraescolars (el 73%-74% dels alumnes, i l’ús diari d’internet en anglès, així com les cançons”, explicava el president del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu, Joan Mateo. Per l’alt càrrec, comparats amb les avaluacions que realitza el British Council (els famosos exàmens de Cambridge), “la nostra prova té un nivell una mica més alt, i el 67% dels alumnes tenia un nivell B o més”. No obstant, va admetre que això tenia molt a veure amb la capacitat adquisitiva de les famílies i no amb mèrits propis del sistema educatiu.

Per això, Martínez va destacar l’interès del departament a oferir més classes d’assignatures en anglès. Concretament, va proposar realitzar les Ciències Socials de primer i segon d’ESO íntegrament en anglès, o “almenys algunes unitats didàctiques”. “Hem provat això en algunes escoles i la millora és espectacular”, va dir.

Quant a territoris, i tot i que no hi ha grans bretxes, Tarragona és la zona amb notes més baixes, sobretot a Secundària, mentre que Lleida, Barcelona i les Terres de l’Ebre són els que presenten millors resultats. Des d’Ensenyament atribueixen el cas tarragoní a la “gran diversitat social” i els seus oposats, a la uniformitat més gran a les classes i a l’efecte ciutat, que eleva el nivell general per les altes concentracions de centres d’excel·lència.